Blog dla pasjonatów motoryzacji
Blog > Komentarze do wpisu
Olticit Club - rumuński Francuz

Zanim przejdę do przedstawienia modelu Club, trochę historii o marce Olticit. Mianowicie fabryka powstała w 1976 roku w rumuńskiej miejscowości Krajowa i z założenia miała produkować małe samochody. 36% udziałów firmy należało do Citroena. Francuzi wybudowali zakład, dostarczyli maszyny i przekazali plany konstrukcyjne pierwszego modelu.

Projekt pierwszego Olticita był rozwinięciem starego pomysłu z początku lat 70. XX wieku o nazwie Citroen Y-2. Początkowo Y-2 miałbyć przekształcony w projekt Citroena Visy. Jednak stało się inaczej, i Y-2 na jakiś czas trafił do szuflady.

Produkcja modelu Club rozpoczęła się w 1982 roku. W ofercie znalazły się 3 silniki: 0,6 l z Citroena 2CV, 1,1 l i 1,3 z Citroena GSA (z pewnymi modyfikacjami). Na pierwszy rzut oka Club był podobny do Visy, jednak rumuński odpowiednik posiadał inną płytę podłogową i silniki. Z roku na rok udział francuskich części samochodowych spadał, na rzecz tych wytwarzanych w Rumunii.

Na początku lat 90. XX wieku Citroen wycofał się z Krajowej. Wówczas firma zmieniła nazwę na Oltena. W 1994 roku zakłady zostały przejęte przez Daewoo. Koreańczycy wprowadzili produkcję własnych aut. Dla przestarzałego modelu Club nie było już miejsca. W 1996 zakończono jego produkcję.

Przez krótki okres (1993-1995) wytwarzano również wersję pick-up.

 

sobota, 11 maja 2013, maciekgn
maciejkedzierski@onet.pl
bloggin.pl
zBLOGowani.pl