Blog dla pasjonatów motoryzacji
Blog > Komentarze do wpisu
SFM Smyk B30 - polski mikrosamochód

W latach 50. XX wieku w polskich biurach konstrukcyjnych praktycznie równocześnie pracowano nad trzema modelami mikrosamochodów (Smyk, Mikrus, Meduza). Niestety żaden z nich nie wszedł do masowej produkcji. 

Smyk został stworzony w warszawskim Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie. Autko zaprezentowano w 1957 roku.

Nowy polski pojazd mieścił 2 osoby dorosłe i 2 dzieci. Do Smyka wchodziło się przez przednie drzwi podobnie jak w BMW Isetta. Samochód nie posiadał bagażnika, a wnętrze było bardzo ubogie (na desce rozdzielczej znalazł się tylko prędkościomierz, 2 kontrolki i przełącznik kierunkowskazów).

W Smyku montowano silnik od motocykla marki Junak o pojemności 0,35 litra i mocy 15 KM. Skromny silnik rozpędzał auto do 80 km/h. Natomiast spalanie na 100 km wynosiło ok. 5 litrów. Smyk posiadał świetne zawieszenie - bardzo wytrzymałe nawet w trudnym terenie.

Niestety mikrosamochód miał także wady. Silnik Smyka przegrzewał się i gubił olej. Po 1 tysiącu przejechanych kilometrów niszczyło się łożysko korbowe, a łańcuch napędu zrywał się po 7 tysiącach. Jednostka od Junaka była za słaba - prawdopodobnie spalanie na poziomie 4-5 litrów byłoby nie możliwe do osiągnięcia. Do nie najlepszych należały również: skrzynia biegów i hamulce od wspomnianego motocykla. Problemem okazała się cena. Smyk był za drogi jak na polskie warunki. Szacowano, że cena mikrosamochodu wyniesie: 30 tysięcy złotych (porównanie: Warszawa 120 tysięcy, Junak 24 tysięcy). 

Do 1959 roku wyprodukowano ponad 20 egzemplarzy (brak dokładnych danych). Projekt zaniechano, a uwagę skupiono na Mikrusie. Zachowało się kilkanaście modeli Smyka.

 

 


 

 

 

 

środa, 31 lipca 2013, maciekgn
maciejkedzierski@onet.pl

Polecane wpisy

bloggin.pl
zBLOGowani.pl