Blog dla pasjonatów motoryzacji
Blog > Komentarze do wpisu
Volkswagen Iltis - tchórz w armii

W latach 60. XX wieku wojskowy pojazd DKW Munga służący w armii RFN był konstrukcją przestarzałą i mało praktyczną. Dlatego niemieckie wojsko zgłosiło zapotrzebowanie na nowy wóz terenowy.

Już na początku lat 60. ruszyły prace określone jako projekt Jeep-Europa. Oprócz konstruktorów z Niemiec w przedsięwzięciu brali udział Włosi i Francuzi. Niestety w 1972 z projektu wycofała się Francja. Ostatecznie cały pomysł upadł w 1976 roku. 

DKW w drugiej połowie lat 70. XX było konstrukcją archaiczną. Niemcy nie mogli dłużej czekać. Armia zdecydowała się rozpisać przetarg, który wygrała firma Volkswagen.

Nowa wojskowa konstrukcja otrzymała kontrowersyjną nazwę Iltis, czyli tchórz. By zaoszczędzić na produkcji terenówki, wykorzystano sprawdzoną jednostkę benzynową 1,7 litra o mocy 75 KM z modelu Passat.

W aucie zastosowano interesujące rozwiązanie techniczne. Jeśli Iltis poruszał się tylko po drodze asfaltowej to kierowca mógł przełączyć napęd na tył. Natomiast w trudnym terenie mógł włączyć napęd na wszystkie koła. Dzięki tej technice Iltis nie tracił właściwości zwykłego samochodu np. w ruchu miejskim. Dodajmy, że jak na terenówkę osiągał przyzwoite prędkości. Maksymalna prędkość oscylowała w granicach 130 km/h.

Warto wspomnieć o samej konstrukcji. Iltis został wyposażony w ochronne pałąki chroniące pasażerów w czasie wywrotki. Wojskowy Volkswagen nie służył jedynie do przewozu osób lub sprzętu. Po zdjęciu brezentowego dachu, istniała możliwość zainstalowania uzbrojenia.

Samochód produkowano w latach 1978-1988. Łącznie powstało prawie 9 tysięcy egzemplarzy. Ponad 90% wozów trafiło do wojska. Reszta znalazła nabywców wśród "cywilów". W armii "tchórz" znalazł wiele zastosowań m.in. jako ambulans czy wóz dowodzenia. Oprócz standardowej wersji z miękkim dachem pojawiła się także ze sztywnym dachem.

W 1983 roku licencję na produkcję samochodu kupiła kanadyjska firma Bombardier.

Iltis trafił do wojsk takich krajów jak: Niemcy Zachodnie, Belgia, Kanada, Oman, Kamerun, Argentyna, Estonia i Macedonia. Jednym z największych operatów była Belgia. Do dnia dzisiejszego w wojsku belgijskim w służbie pozostaje ponad 1000 Volkswagenów.

 

Iltis w wojskowym malowaniu w rękach prywatnych

Uczestnik Rajdu Paryż-Dakar z 1980 roku

Niemcy Zachodnie. Rok 1982

Volkswagen armii belgijskiej

 

 

 

 

piątek, 21 lutego 2014, maciekgn
maciejkedzierski@onet.pl

Polecane wpisy

bloggin.pl
zBLOGowani.pl