Blog dla pasjonatów motoryzacji
środa, 29 stycznia 2014
Eagle Medallion/Renault Medallion - na podbój Ameryki!

W 1986 roku Renault postanowił podbić amerykański rynek motoryzacyjny. Wspomnijmy, że nie była to pierwsza próba Francuzów - kilka wcześniej za ocean wysłano model 18i, który sprzedawał się fatalnie. Tym razem odświeżony Renault 21 miał zdobyć serca Amerykanów.

W popularnym europejskim wozie dokonano kilku modyfikacji, tak by auto mogło poruszać się po Stanach i Kanadzie. Główne zmiany dotyczyły sfery bezpieczeństwa. Samochód otrzymał również nowe oznaczenie "Medallion". Za oceanem pojazd sprzedawano pod szyldem marki Eagle.

Medallion był napędzany mocnym silnikiem o pojemności 2,2 litra, który pochodził z luksusowego modelu 25. Oprócz wersji sedan, oferowano także bardzo pojemne kombi.

Samochód jak na warunki amerykańskie był ekonomiczny oraz charakteryzował się ciekawą stylistyką. Mimo to, auto sprzedawało się słabo. Amerykanie woleli swoje rodzime produkty...

 

Medallion 1988

 

21:36, maciekgn
Link Komentarze (1) »
wtorek, 28 stycznia 2014
AWZ P70 - Alternatywy 4

Któż z nas nie pamięta świetnej sceny z serialu "Alternatywy 4", kiedy to samochód Kubiaka spada z dźwigu i roztrzaskuje się na osiedlowej drodze. Dodajmy, że bohater kupił pojazd tanio, ale nie był on ubezpieczony od wypadków lotniczych...

Tym samochodem był AWZ P70. Zacznijmy od tego, że autko to protoplasta słynnego Trabanta. Pierwsze egzemplarze zjechały z taśmy montażowej fabryki w Zwickau w 1955 roku. Co ciekawe był to pierwszy pojazd wyprodukowany w NRD w całości z duroplastu, czyli sztucznego tworzywa. Mimo wspomnianej nowinki technologicznej, płyta podłogowa auta pochodziła z wysłużonego modelu IFA F9. W ofercie znalazły się 3 wersje nadwoziowe: 2-drzwiowy sedan, 2-drzwiowe coupe oraz 3-drzwiowe kombi. Niestety P70 sprzedawano tylko w jednej wersji silnikowej. Mianowicie był to dwusuwowy silnik 0,7 litra o mocy 22 KM. Owa jednostka pozwalała rozpędzić auto do ok. 100 km/h. AWZ charakteryzował się niską ceną - zwłaszcza dla nabywców z krajów zachodnich. Warto zaznaczyć, że większość coupe zostało wysłanych za granicę. 

Produkcję samochodu zakończono już w 1959 roku. Łącznie powstało prawie 38 tys. egzemplarzy. 

 

 

 

21:45, maciekgn
Link Komentarze (1) »
niedziela, 26 stycznia 2014
Reklama: Volkswagen Gol/Volkswagen Golf

Reklamówka w hollywoodzkim stylu. W rolach głównych: brazylijska modelka i aktorka Gisele Bundchen oraz aktor Sylvester Stallone. Reklama przeznaczona na rynek brazylijski, gdzie Golf występuje pod nazwą Gol.

20:07, maciekgn
Link Komentarze (1) »
czwartek, 23 stycznia 2014
Chevrolet Rezzo - Koreańczyk w amerykańskim przebraniu

Po bankructwie koreańskiego giganta Daewoo, model Tacuma (oraz pozostałe modele)  został przejęty przez Chevroleta. Azjatycki van otrzymał nową nazwę - Rezzo. Dla wielu ekspertów motoryzacyjnych taki zabieg był profanacją amerykańskiej marki. 

Czy ten samochód jest naprawdę tak zły? Otóż w tym przypadku mamy do czynienia z głupim stereotypem - dodajmy stereotypem koreańskiej motoryzacji. Auto zostało zaprojektowane przez słynne studio Pininfarina - co doskonale widać po stylistyce. Natomiast sam wóz został oparty na płycie podłogowej Nubiry. Zresztą kilka rozwiązan technologicznych pochodzi z tego właśnie modelu.

Samochód może nie jest już atrakcyjny stylistycznie, ale według użytkowników Rezzo to pojazd bezawaryjny. Niestety koreańsko-amerykański van był praktycznie nie znany w Polsce. Za granicą auto cieszyło się umiarkowanym zainteresowaniem. Obecnie Rezzo możemy nabyć w auto-komisach za grosze!

Van powstawał w latach 2004-2008.

 

16:22, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 20 stycznia 2014
Volkswagen Taro - połączone siły

Pod koniec lat 80. XX wieku Volkswagen postanowił poszerzyć swoją ofertę o pickupa. Jednak niemiecki koncern nie posiadał żadnego konceptu. Na szczęście w tym samym czasie Toyota zapragnęła podbić rynek europejski także pickupem. W związku z tym obie firmy postanowiły połączyć siły.

I tak narodził się model Taro oparty na płycie podłogowej Toyoty Hilux 5. generacji. Klienci mogli wybierać z dwóch wersji: 4x2 oraz 4x4. Dosyć bogato prezentowała się lista silników: benzynowe 1,8 litra (83 KM), 2,2 litra (94 KM), 2,4 litra (114 KM) oraz diesel 2,4 litra (o mocach 79 KM i 80 KM). Były to jednostki przestarzałe i wolne.

Taro charakteryzował się niską awaryjnością i dużą pakownością. Niestety samochód miał też kilka istotnych wad. Pickup był ubogo wyposażony oraz nękała go rdza.

Sprzedaż wozu nie była zadawalająca, dlatego proces producji zakończono w 1997 roku.

 

Wersja z 1991 roku

Wersja Xtracab

 

 

 

 

11:37, maciekgn
Link Komentarze (1) »
niedziela, 19 stycznia 2014
Reklama: Volkswagen Golf II

Dzisiejsza reklama to prawdziwy klasyk. By nie zdradzać więcej, zapraszam do oglądania! 

12:28, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
sobota, 18 stycznia 2014
Notka specjalna: Fiat 126p na taksówce...w Chinach

Fiat 126p jeździł po drogach wielu krajów. Nasz hit eksportowy pojawił się nawet w dalekich Chinach! 

Na przełomie lat 70. i 80. XX wieku w Państwie Środka motoryzacja stała na żenująco niskim poziomie. Fabryki montowały głównie ciężarówki, traktory i autobusy. W komunistycznym państwie nie było miejsca na masową produkcję "osobówek". Ze względów finansowych jak i prawnych (brak możliwości posiadania właśnego auta) Chińczycy mogli jedynie nabywać motocykle lub motorowery. Jednak z biegiem lat państwo zaczęło otwierać się na gospodarkę wolnorynkową. Rozwijające się Chiny potrzebowały samochodów. 

Na początku lat 80. XX wieku chiński rząd postanowił sprowadzić do kraju kilka tysięcy egzemplarzy Fiata 126p. Niestety "nasz" produkt okazał się klapą na miejscowym rynku...Samochód był zbyt mały dla użytkowników - zwłaszcza dla wymagających przedsiębiorców z lepiej rozwinętych regionów Chin. Zatem większość autek trafiło do flotylii taksówek. Dodajmy, że w mieście Wengzhou poruszało się 5 tysięcy Maluchów w wersji taxi. Łącznie w latach 1985-1989 do Chin wysłano ponad 23 tysięcy egzemplarzy. 

ZAPRASZAM DO BOGATEJ GALERII:

 

Maluch w Chinach

Ten sam egzemplarz z użytkownikiem

Wnętrze

Serce Malucha

Jazda

Chińskie porównanie

Gdzieś w Chinach...

Po tuningu

Na taksówce 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

14:03, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
piątek, 17 stycznia 2014
Daihatsu Mira Gino - japońskie Mini

Autka z segmentu kei car często goszczą na łamach World of Cars. Dzisiejsza notka dotyczy przedstawiciela tej klasy, mianowicie Daihatsu Mira Gino. 

Zacznijmy od tego, że stylistyka wozu mocno nawiązuje do popularnego Mini. Choć auto nie powstało w Chinach, gdzie wszystko się kopiuje to ewidentnie widać, iż projektanci "zapatrzyli" się na Brytyjczyków.

Samochód zaprezentowano w 1999 roku. Gino oferowano w dwóch wersjach: 3 i 5 drzwiowej. Sam model zbudowano na płycie standardowej Miry. Pod maską autka znalazła się słaba jednostka 0,7 litra. Wytwarzano również mocniejszą jednostkę 0,7 litra Turbo.

W 2004 roku wprowadzono drugą generację Gino. Samochód przeszedł kilka modyfikacji sylwetki. Do produkcji weszła tylko wersja 5-drzwiowa.

Gino powstawał do 2009 roku. W Europie oferowano pojazd pod nazwą Trevis. 

I generacja

Wersja europejska (II generacja) 

 

 

21:53, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 14 stycznia 2014
Monteverdi Safari - szwajcarska terenówka

Pod koniec lat 70. XX wieku Peter Monteverdi zaprezentował samochód terenowy, który miał konkurować z Range Roverem. Szwajcarska terenówka otrzymała nazwę Safari i była minimalnie droższa od brytyjskiego rywala.

Safari posiadał cechy auta sportowego i terenowego, okraszonego pewną dawką luksusu. W wyposażeniu Monteverdi znalazły się m.in. automatyczna skrzynia biegów, elektryczne szyby oraz napęd na cztery koła.

Klienci mogli wybierać z 3 dostępnych jednostek silnikowych: 5,2 litra (marki Chrystel), 5,7 litra (marki International Harvest) oraz 7,2 litra (Chrystel). W najmocniejszej wersji, Safari rozpędzał się do 200 km/h, co było świetnym wynikiem.

Samochód cieszył się szczególną popularnością na Bliskim Wschodzie. Produkcję zakończono w 1982 roku.

 

 


 

 

13:41, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 13 stycznia 2014
Hyundai Pony IV - nowa jakość po komunie

Model Pony produkowany był od wczesnych lat 70. XX wieku. Praktycznie to właśnie ten samochód "wypromował" koreańską markę, a może i cały motoryzacyjny przemysł tego kraju. 

W 1990 roku pojawiła się czwarta generacja Pony, która była tak naprawdę zmodernizowaną wersją poprzedniej generacji. Owa modernizacja polegała głównie na zmianach stylistycznych. Samochód stał się bardziej nowoczesny. 

W ofercie znalazły się 3 wersje nadwoziowe: 3 i 5 drzwiowy hatchback oraz 4 drzwiowy sedan. Klienci mogli wybierać z następujących jednostek napędowych:1,3 litra o mocy 58 KM lub 72 KM oraz 1,5 litra o mocy 77 KM lub 84 KM. Silniki pochodziły od Mitsubishi.

Na początku lat 90. XX wieku Pony zaczęto sprzedawać w Polsce. Była to atrakcyjna propozycja w okresie, gdzie na ulicach królowały jeszcze duże i małe Fiaty czy Polonezy. Dodajmy, że auto oferowano w kilku krajach należących niegdyś do Bloku Wschodniego. Czwarta generacja stała się dość popularna w naszym kraju ze względu na niską ceną w porównaniu z autami japońskimi lub niemieckimi.

Produkcję Pony IV zakończono w 1994 roku.

 

 

 

 

19:19, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
 
1 , 2
bloggin.pl
zBLOGowani.pl