Blog dla pasjonatów motoryzacji
poniedziałek, 30 grudnia 2013
Renault Scenic RX4 - w mieście źle, w lesie jeszcze gorzej...

W 2000 roku konstruktorzy z Renault wpadli na pomysł zmodyfikowania rodzinnego Scenica na wóz terenowy. I tak narodził się model RX4...

Van posiada podwyższone zawieszenie (ponad 20 cm), większe koła, układ napędowy (na wszystkie koła) od znanej firmy Steyer Dailmer Puch oraz kilka dodatków stylistycznych nawiązujących do aut terenowych. We wnętrzu Scenica nie zmieniło się nic. Auta nie wyposażono w blokadę mostów lub ramę. 

Pod maską pseudoterenówki znalazły się trzy jednostki do wyboru: 1,9 litra diesel o mocy 102 KM, 1,9 litra diesel o mocy 107 KM i benzyniak 2,0 litra o mocy 140 KM. Wersje z silnikiem diesla nie były zbytnio oszczędne i dynamiczne. W przypadku benzyny - model RX4 pożerał paliwo, przez co wielu użytkowników wyposażyło swoje auta w instalacje LPG.

Samochód nie nadaje się do jazdy w trudnym terenie. Chociaż w Internecie można znaleźć wpisy o udanych próbach przejazdu przez oblodzone wzniesienia lub bajora. Jednak delikatna konstrukcja pojazdu nie zachęca do terenowego szaleństwa...Warto wspomnieć, że układ napędowy auta jest dosyć awaryjny, a koszt naprawy wysoki.

Terenowy Scenic powstawał tylko 3 lata. Jednakże na rynku aut używanych możemy spotkać wiele, dobrze zachowanych egzemplarzy.

 

 

 

13:49, maciekgn
Link Komentarze (2) »
sobota, 28 grudnia 2013
Volkswagen Type 147 - dostawczy Garbus

W 1962 roku niemiecka poczta zgłosiła zapotrzebowanie do Volkswagena na dostawczy pojazd. Producent miał już w ofercie słynny model Transporter, ale dla poczty był on zbyt duży. Dlatego VW zdecydował o stworzeniu nowego wozu - Typ 147. 

Nowy samochód został oparty o elementy konstrukcyjne VW Transportera, Garbusa oraz model 1500. Sam model określono jako panel van. Pod maską auta znalazła się jednostka o pojemności 1,2 litra i mocy 34 KM. Na potrzeby szwajcarskiej poczty, model 147 wyposażono w mocniejszy silnik 1,3 litra.

Samochód trafił przede wszystkim do niemieckiej i szwajcarskiej poczty oraz do linii lotniczych Lufthansa. Produkcja pudełkowatego Volkswagena zakończyła się w 1974 roku. Łącznie powstało 6139 egzemplarzy. 

Fridolin (tak potocznie mówi się o modelu 147) w barwach niemieckiej poczty

VW w prywatnych rękach

 

 

 

13:52, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
piątek, 27 grudnia 2013
Koncepty: Chevrolet Express (1987)

Fanom motoryazcji - zwłaszcza amerykańskiej - model Express kojarzy się z ciężkim vanem. Jednak taką samą nazwę nosi kosmiczny prototyp opracowany w 1987 roku. 

General Motors w przygotowaniu wozu, wykorzystał technologie lotniczne. Opływowe kształty i duże przeszklenie stały się wyznacznikami modelu. Express został wyposażony w turbinę gazową, która generowała moc 120 KM. Dzięki tej wyjątkowej jednostce, koncept osiągał maksymalną prędkość 150 mil.

Niestety mało wiemy o pozostałym wyposażeniu modelu Express. Z zachowanych fotografii można wnioskować, iż samochód posiadał kilka komputerów monitorujących pracę pojazdu. We wnętrzu znalazł się także elektroniczny prędkościomierz i obrotomierz. 

Warto wspomnieć, że Express "wystąpił" w drugiej części filmu "Powrót do przyszłości".



 

 

20:24, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 24 grudnia 2013
Wesołych Świąt!

 

 

 

Z okazji Świąt Bożego Narodzenia życzę Wszystkim czytelnikom dużo zdrowia, szczęścia i pomyślności. Oby następny rok był jeszcze lepszy!

Maciej Kędzierski

worldofcars.blox.pl

 

 

 

 

 

15:01, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 23 grudnia 2013
Haflinger - austriacka solidność

Po II wojnie światowej tworząca się nowa armia austriacka była w posiadaniu aut terenowych - Willys MB oraz Ford GPW Jeep. Jednak z biegiem lat, amerykańskie wozy robiły się przestarzałe. Dlatego rząd zdecydował się ogłosić zapotrzebowanie na samochody terenowe dla rodzimego wojska. Za opracowaniem nowego pojazdu stanęła firma Steyer-Daimler-Puch z miejscowości Steyer. 

Gotowy model pojawił się w 1959 roku. Austriacka terenówka otrzymała oznaczenie Haflinger i znacząco różniła się od słynnego Jeepa. Samochód wyposażono w skromną jednostkę 0,6 litra. Producenci postawili na funkcjonalność - Steyer wytwarzał kilka odmian nadwoziowych.

Haflinger trafił do armii austriackiej, szwajcarskiej, australijskiej oraz amerykańskiej. Warto wspomnieć, że model uczestniczył w wojnie w Wietnamie. Łącznie "Austriak" został wysłany do 35 państw.

Produkcja auta zakończyła się w 1975 roku. Powstało ponad 16 tysięcy egzemplarzy.

 

Wersja z 1967 roku (Austria)

Dostawcza wersja z zabudowaną kabiną kierowcy z 1976 roku

Wersja na rynek amerykański z 1971 roku

Wersja strażacka

 

Na dodatek -  filmik promocyjny z 1962 roku. Wersja w języku angielskim. 

 

 

 

 

niedziela, 22 grudnia 2013
Reklama: Fiat 500 Abarth (2012)

Dzisiaj kilka reklam prezentujących Fiata 500 Abarth. Materiały zostały przeznaczone na rynek amerykański. Głównym bohaterem reklam jest aktor Charlie Sheen. 

 

 

 

 

18:07, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
sobota, 21 grudnia 2013
Wywiad z Andrzejem Koprem

Andrzej Koper - rocznik 1953, jeden z najlepszych polskich kierowców rajdowych. Największe sukcesy odnosił w latach 80. i 90. XX wieku. Kilkukrotny Mistrz Polski. Największy rywal Mariana Bublewicza. Pierwszy Polak, który wystartował w Rajdzie Paryż-Dakar. W 1995 roku zakończył karierę rajdowca. Jednak okazjonalnie startuje w wybranych imprezach.

W rajdach zadebiutował Pan samochodem marki Trabant. Jak wiadomo nie był to pojazd ze sportowym zacięciem. Mógłby Pan zdradzić jak udało się ulepszyć Trabanta? Jak Pana auto prezentowało się na tle ówczesnej konkurencji?

W tamtych czasach był tzw. współczynnik wyrównujacy szansę (stąd starty S. Zasady autem Steyer Puch o pojemnosci 650ccm ) więc Trabant nie był na pozycji straconej w Polsce. Konieczna była modyfikacja tylego zawieszenia i amortyzatorów . Był najtańszym autem a jako dwusów zdecydowanie lepszy , na próbach zręcznosciowych , od innych wiekszych aut , to też duży plus dla 20 latka bo wtedy tyle miałem lat...następnym moim autem był Fiat 126p...zdecydowanie wolniejszy od Trabanta, potem dopiero Zastawa 1100 i pierwszy tytuł Mistrza Polski w klasie...

W rajdach startował Pan samochodami różnych marek. Który model był Pana ulubionym?

Startowałem Trabantem, Fiatem 126p, Zastawa 1100p , Fiatem 128 sl , Renault 5, Renault 11, Lancia Delta, WV Golf gti , Subaru Impreza STI . Mam sentyment do Renault bo tymi autami osiągnałem najwięcej sukcesów ale oczywiście najlepszym autem rajdowym, którym jezdziłem to Subaru Impreza STI.

Dlaczego zakończył Pan karierę? Chociaż okazjonalnie można Pana spotkać na trasach rajdowych...

Przestałem startować w 1995 roku bo zaczęło mnie to, mowiąc szczerze, nudzić....miałem różne plany zawodowe i to było dla mnie priorytetem. Czasem startuję aby sobie przypomnieć jak sie kiedyś jeździło...tak dla przyjemności.

Był Pan uczestnikiem Rajdu Paryż-Dakar. Jak Pan ocenia nasze szanse w zbliżającej się edycji rajdu?

Tak, w 1991 roku wystartowałem w Pa-Da i nawet dojechaliśmy do mety w Dakarze. To byl jakiś koszmar i dziś się śmieję, że nie było innego wyjścia jak jechać dalej do jakiejś bazy, żeby coś zjeść i się napić bo nie bardzo wyobrażałem sobie pozostanie na pustyni lub kontakt z miejscowymi....Ale to była fantastyczna przygoda w Afryce. Nasze szanse w tym roku to: Krzysiek Hołowczyc, mam nadzieję, że "jeszcze nie zmęczony rajdami". Moze Adam Małysz zblizy sie do 10....Na tym rajdzie trzeba mieć dużo szczęścia.

Odchodząc od rajdów. Co Pan sądzi o próbach reaktywowania polskiej myśli motoryzacyjnej? Mam na myśli projekty: Arrinera oraz nowej Warszawy i Syreny.

Bardzo mi sie podobają te pomysły, jednak pewnie zabraknie kasy, żeby doszło do realizacji.

Na codzień jakim lub jakimi samochodami porusza się Pan po drogach?

Subaru Forester XT.

Ostatnie pytanie. Jakie jest Pana ulubione auto nierajdowe?

Subaru STI.

Dziękuję. 
 

 

 

czwartek, 19 grudnia 2013
Lancia Y (I generacja) - luksusowe Punto

W 1996 roku kanciata Lancia Y10 została zastąpiona przez luksusowy model miejski o oznaczeniu Y. 

3 drzwiowy pojazd zaprojektowano na płycie podłogowej wspólnej dla Barchetty, Palio oraz Punto - przedstawicieli Fiata. Mimo skromnych wymiarów, model Y charakteryzował się nowoczesny designem oraz luksusowym wnętrzem.

Do sprzedaży trafiły 3 wersje wyposażeniowe: LE, LS i LX. Lancia stworzyła również specjalną, limitowaną wersję Cosmopolitan w porozumieniu ze znanym czasopismem dla pań. Taka współpraca jeszcze bardziej podkreśliła "kobiecość" auta.

Klienci mogli wybierać z 3 rodzajów silników z włoskiej gamy Fire: 1,1 litra, 1,2 litra oraz 1,4 litra (wszystkie benzynowe). Najmocniejsza jednostka o oznaczeniu Pratola Serra była montowana w modelach Bravo i Brava.

Magazyny motoryzacyjne były zachwycone designem samochodu, właściwościami jezdnymi oraz komfortem jazdy. Wadą Y okazał się niski poziom bezpieczeństwa.

W 2000 roku doszło do faceliftingu auta. Model Y otrzymał m.in. nowy grill, zderzaki i światła. Do zmian doszło także we wnętrzu m.in. nowa kierownica, siedzenia i deska rozdzielcza.

Do 2003 roku sprzedano 800 tys. egzemplarzy. W tym samym roku model Y został zastąpiony przez Ypsilon.

 

 

 

 

 

12:48, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 16 grudnia 2013
Notka specjalna: Żuk za granicą (Galeria)

Polski samochód dostawczy, który powstawał do 1998 roku był także hitem eksportowym w czasach komuny. Dzisiaj prezentujemy fotki Żuka z wybranych państw...

 Bułgaria

Węgry

Czechy

 

Egipt

 

 

 

 

19:05, maciekgn
Link Komentarze (1) »
niedziela, 15 grudnia 2013
Notka specjalna: Wyjątkowe radiowozy część II (Galeria)

 GAZ Tigr w barwach rosyjskiej policji

Holden policji w Melbourne (Australia)

Jaguar XFR - pokazówka rumuńskiej policji

BMW szwajcarskiej policji

Stara, dobra Łada - tym razem należąca do kubańskiej policji

Ekologiczny Prius fińskiej policji w miejscowości Pori

Land Rover chorwackiej policji 

 

 

 

12:57, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
 
1 , 2
bloggin.pl
zBLOGowani.pl