Blog dla pasjonatów motoryzacji
niedziela, 31 marca 2013
Notka specjalna: World Car of the Year 2013 - wyniki

4 lutego pisaliśmy o kandydatach do prestiżowej nagrody Word Car of the Year 2013 w kilku kategoriach. Oto wyniki:

WORLD CAR OF THE YEAR 2013 - VW GOLF VII (nasz typ MAZDA 6)

WORLD DESIGN CAR OF THE YEAR 2013 - JAGUAR F-TYPE (nasz typ ASTON MARTIN VANQUISH)

WORLD PERFORMANCE CAR OF THE YEAR 2013 - PORSCHE BOXER/CAYMAN (nasz typ FERRARI F12 BERLINETTA)

WORLD GREEN CAR - TESLA S (nasz typ TESLA S)

 

FOTKI ZWYCIĘZCÓW

 

 

 

 

 

19:35, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 24 marca 2013
Reklama: Polonez (1994)

Reklama popularnego Poldka z 1994 roku.  

10:38, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
sobota, 23 marca 2013
Notka specjalna: europejskie pick-upy

FIAT STRADA (1998 - do dzisiaj)

Mimo, że Fiat to europejska marka, sam model produkowany jest w Brazylii. Produkcję Strady rozpoczęto w 1998 roku z głównym przeznaczeniem na rynek Ameryki Południowej. Pick-up został oparty o płytę takich znanych modeli jak: Palio Weekend i Siena. W lipcu 2007 roku wersja z silnikiem 1,3 Multijet została wprowadzona na rynek europejski (także w Polsce). 

Obecnie wytwarzana jest IV generacja Strady w zakładach w Brazylii, Indiach, Rosji i Turcji. W ofercie znajdują się samochody z silnikami m.in. 1,3, 1,4 oraz 1,8 napędzane benzyną lub etanolem (Ameryka Południowa). Równocześnie Fiat produkuje III generację.

Na polskich drogach rzadko widujemy Stradę. Pochwalę się, że w moim mieście, widziałem opisywane auto na lokalnych tablicach rejestracyjnych.

DACIA LOGAN PICK-UP (2007-2012)

Konkurent Strady długo nie zagościł na motoryzacyjnym rynku. Następca Dacii Pick-Up wytwarzanej od 1975 roku nie cieszył się zainteresowaniem klientów. Według producenta w przyszłości możemy spodziewać się nowego pick-upa.

VW CADDY (1979-1993)/VW RABBIT PICK-UP/VW CADDY II (1996-2004)

Nazwa Caddy kojarzy się nam z blaszanym, małym dostawczakiem. Jednak kilkanaście lat temu taką nazwę nosił pick-up od Volkswagena. Auto zostało zaprojektowane na płycie Golfa I generacji. Początkowo samochód produkowano w USA z przeznaczeniem tylko na ten rynek. Wówczas używano nazwy VW Rabbit Pick-Up. Od 1983 roku równolegle Serwis blogów portalu Gazeta.plzaczęto wytwarzać pick-upa pod nazwą Caddy w Sarajewie.

W drugiej połowie lat 90. XX wieku, Caddy w wersji pick-up powrócił na rynek. Z części Skody Pick-Up postanowiono montować bliźniacze modele. Produkcję zakończono w 2004 roku. 

SKODA PICKUP (1995-2001)/SKODA FELICA FUN (1996-2000)

Kiedy produkowano słynną "Favoritkę" na jej podstawie opracowano pick-upa. Podobnie sytuacja wyglądała z Felicią. Jednakże ciekawym modelem okazała się wersja Fun.

Skoda Felicia Fun została zaprojektowana na podstawie Skody Pickup. Auto przeznaczone było dla młodych i aktywnych ludzi. Skoda posiadała ruchomą tylną ścianę oraz drugi rząd siedzeń. Niestety powstało tylko 4 tysięcy egzemplarzy. Może w przyszłości model Fun będzie kultowy...

FIAT FIORINO/SEAT FIORINO  (1977-1999)

Pierwsza generacja fiatowskiego pick-upa bazowała na drugiej generacji modelu 127. Auto równolegle produkowano w Brazylii, Włoszech i Hiszpanii (pod nazwą Seat Fiorino). Jednak największą popularnością cieszył się głównie w krajach Ameryki Południowej. 

W 1984 roku Fiorino przeszedł modernizację. Tym razem samochód oparto o płytę podłogową modelu Uno. W 1999 roku Fiorino zostało zastąpione przez pierwszą generację Strady. Co ciekawe do Polski przez krótki okres czasu wysyłano egzemplarze z Brazylii.

POLONEZ TRUCK W WERSJI PICK-UP (1988-2003) 

Polonez Truck to kawał historii branży samochodów dostawczych w Polsce. Na naszych dziurawych drogach można, jeszcze spotkać to auto - niestety najczęściej z zabudowanym tyłem.

VW AMAROK (2009 - do dzisiaj) 

Amarok to prawdziwa klasa wyższa w pick-upach. To konkurent dla Japończyków i Amerykanów. To Niemiecka odpowiedź! Auto jest produkowane w Argentynie i Niemczech. Producent oferuje 4 wersje nadwoziowe: podwójna kabina, pojedyncza kabina, do zabudowy i kabina 5-7 osobowa. Zainteresowani mogą wybierać z następujących silników: 2,0 benzyna (160 KM) i diesli: 2,0 (o mocach  122, 140, 163 i 180 KM).

Fiat Strada I generacja

 

Fiat Strada IV generacji

VW Rabbit Pick-Up

VW Caddy Pick - Up II generacji

Skoda Felicia Fun

Fiat Fiorino I generacji

Fiat Fiorino II generacji

Polonez Truck Pick-Up

VW Amarok 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 


 

 

19:04, maciekgn
Link Komentarze (1) »
środa, 20 marca 2013
Volvo 480 - ciekawy epizod w historii szwedzkiego producenta

Marka Volvo najczęściej kojarzy się nam z dużymi i luksusowymi autami. Jeśli wspominamy starsze modele tego producenta to pojawia się nam obraz topornego i ciężkiego samochodu rodzinnego. Jednak w dzisiejszej notce chciałbym przedstawić bardzo interesujący model 480 z zacięciem sportowym. 

Produkcja Volvo 480 rozpoczęła się w 1986 roku w Born (Holandia). Miłośników motoryzacji zadziwiła przede wszystkim kontrowersyjna sylwetka. Co ciekawe hatchback posiadał także podnoszone lampy. Konstruktorzy założyli, że nowy model ma charakteryzować się luksusem, nowoczesnością i dużymi osiągami. Mimo, iż samochód był małym, 2-drzwiowym hatchbackiem, to udało się zachować dużo przestrzeni dla pasażerów. Volvo 480 wyposażony był także w zaawansowaną elektronikę. Na desce rozdzielczej znajdował się komputer, który wskazywał m.in. temperaturę oleju i stan paliwa. Wśród innych dodatków można wspomnieć o: podświetleniu stacyjki, podłokietniku kierowcy, systemach: wycieraczki ruszają się szybciej jeśli mocniej wciśniemy gaz oraz światłach odprowadzania, które załączają się po zamknięciu auta, po uprzedniejszym błyśnięciu światłami długimi - przydatne w nocy. Auto zaprojektowano na płycie podłogowej Volvo 440. 

Samochód oferowano z silnikami: 1.7 (95-109 KM), 1.7 (102 KM), 1.7 Turbo (120-122 KM) i 2.0 (109 KM). Niedostępne były jednostki zasilane dieslem. Silniki powstały przy współpracy z Renault. Mocniejsze wersje zostały zaprojektowane przy współpracy z Porsche.

W Polsce jest to bardzo rzadko spotykany samochód. Właściciele opisanego auta narzekają na problemy z elektryką i komputerem. Produkcję zakończono w 1995 roku.

 

 

 

 

16:37, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
sobota, 16 marca 2013
Opel Corsa B - miejskie autko na każdą kieszeń

Ostatnio na łamach World of Cars "gościliśmy" kultowy model Lotus Omega. Dzisiejszy wpis dotyczy również marki Opel. Jednak tym razem jest to model typowo miejski, bardzo popularny na polskich drogach. Mowa o drugiej generacji Corsy. 

Dzisiejszy wpis ma charakter bardziej poradnikowy. Sądzę, że będzie pomocny dla osób szukających taniego, praktycznego i ekonomicznego auta używanego.

Corsa B pojawiła się w 1993 roku, zastępując przestarzałą pierwszą generację. Opel oferował  wersje 3 i 5 drzwiowe typu hatchback, 4 drzwiowy sedan i 5 drzwiowe kombii. Co ciekawe bryłę auta zaprojektował Japończyk.

Lista silników:

1.2 (45 KM) do 1997

1.4 (60 KM)

1.4 (82 KM)

1.4 (90 KM)

1.6 (109 KM)

1.5 D (50 KM)

1.5 TD (67 KM)

1.7 D (60 KM)

1.0 (54 KM)

1.2 (65 KM)

1.4 (90 KM)

1.6 (106 KM)

Jak widać lista silników jest pokaźna. Każdy znajdzie coś dla siebie. Opel nie zapomniał m.in. o fanach diesli. Niestety te silniki mimo, że oszczędne, charakteryzują się fatalną dynamiką.

Niemieccy producenci oferowali także mnogą ilość wersji wyposażeniowych:

Do 1997

ECO, CITY, SWING, SPORT, GSI, JOY, ATLANTA, WORLD CUP, GRAND SLAM, VIVA, FAMILY, CDX, VOGUE i ADVANTAGE.

Dla miłośników szybkiej jazdy polecamy wersję GSI. Warta uwagi jest także odmiana VOGUE (wspomaganie, centralny zamek, el. szyby, el. lusterka podgrzewane, szyberdach, 2 poduszki, skórzana tapicerka, podgrzewane fotele, drewniane wstawki).

Po 1997

TWEN, CAPPUCCINO, VOGUE, ADVANTAGE, EDITION 100, EDITION 100 COOL, EDITION 2000, WORLD CUP, WORLD CUP 2000, WORLD CUP SPORT, WEBC@R, VIVA, SNOW, YOUNG, SPECIAL, CITY, TRIO i TWIST.

Przy zakupie używanej Corsy warto zwrócić uwagę na daną wersją wposażenia. Zdarza się, że za rozsądne pieniądze kupimy samochód z 4 poduszkami i klimatyzacją.

Prodkucję Corsy B zaprzestano w 2000 roku. Natomiast w Ameryce Środkowej i Południowej dopiero rok temu.

Dobrze zadbane egzemplarze nie powinny zaskakiwać częstymi usterkami. Sądzę, że następna generacja "C" to niezbyt udana kontynuacja.

Wersja 2000 

Wersja 2000, 5-drzwiowa

 

Wersja World Cup



 Wersja Kombii 

 

Wersja Sport z pierwszej połowy lat 90.

Wersja sedan 

 

15:22, maciekgn
Link Komentarze (2) »
środa, 13 marca 2013
Lotus Omega - 300 km sedanem

Ze współpracy Lotusa i Opla na przełomie lat 80. i 90. XX wieku narodził się wspaniały samochód - Lotus Omega.

W 1986 roku kiedy Lotus został przejęty przez koncern GM, zdecydowano o stworzeniu konkuretna dla BMW M5. Konstruktorzy z Opla w nowym projekcie wykorzystali platformę Omegi A. 

W założeniu miało powstać 1100 egzemplarzy. Jednak kryzys w motoryzacji na początku lat 90. wymusił wyprodukowanie tylko 950 egzemplarzy. Dla podkreślenia wyjątkowości modelu, każdy samochód posiadał swój unikatowy numer. Pierwsze "sportowe" Omegi zjechały z taśmy montażowej w 1990 roku w Norwich (Wielka Brytania).

Lotus Omega różnił się wyglądem od fabrycznego modelu. Konstruktorzy m.in. utwardzili i obniżyli  zawieszenie, dodali spojler-zderzak o sportowym wyglądzie z dużym, wlotem powietrza oraz tylny, bardzo szeroki i zachodzący na błotniki. Zamontowano również nowe progi oraz wloty powietrza na masce. Inne dodatki: specjalne felgi aluminiowe oraz opony robione tylko dla tego modelu firmy Goodyear. 

W opisywanym samochodzie umieszczono wzmocniony silnik od Opla Omegi 3000. Pojemność skokowa wynosiła 3,6 litra. Zamontowano również turbosprężarkę. Silnik generował moc 377 KM. Prędkość maksymalna wynosiła 283 km/h, a setkę "wyciągał" poniżej 4 sekund. Do 1996 roku był to najszybszy sedan na świecie.

Eksploatacja auta powodowała zawrót głowy. Przy spokojnej jeździe Lotus Omega spalał 14 litrów, natomiast przy dynamicznej potrafił "połknąć" 30 litrów paliwa! Problemem stawały się także drobne usterki. Opel nie produkował masowo części zamiennych, dlatego większość elementów wytwarzano na zamówienie. Obecnie niemiecki producent nie specjalizuje się w serwisowaniu i diagnostyce modelu. Jedynym ratunkiem dla posiadaczy Lotusa Omegi są portale z częściami zamiennymi oraz fankluby głównie z Niemiec i Wielkiej Brytanii.

Na samym początku produkowania modelu pojawiły się usterki układu elektrycznego, sprzęgła, skrzyni biegów i silnika. Jednak zostały one szybko wyeliminowane. Niestety po kilku latach na Lotusie pojawiły się ogniska rdzy.

Auto wytwarzano tylko przez 2 lata. Cena używanego samochodu wynosi 160 tysięcy złotych!

 

 

 

12:24, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
bloggin.pl
zBLOGowani.pl