Blog dla pasjonatów motoryzacji
poniedziałek, 12 maja 2014
RAF-2203 - radziecki/łotewski mikrobus

Łotewskie zakłady RAF były znane w ZSRR z produkcji mikrobusów. Flagowy model 997 oznaczony na początku produkcji jako 982 w latach 70. XX wieku był mocno przestarzały. Dlatego konstruktorzy postanowili oparacować nowoczesnego następcę. Nowy model miałbyć wykonany z włókna szklanego - niestety ówczesne władze nie zgodziły się nad kontynuowaniem prac z tego typu materiałem. W efekcie narodziły się dwa prototypy: pierwszy zbudowany w amerykańskim stylu i drugi bardzo nowoczesny z przeszklonym nadwoziem. Oczywiście przedstawiciele zakładu popierali drugą koncepcję - bardziej innowacyjną stylistycznie. Komunistyczne władzy przystały na propozycję RAF. 

Produkcja wozu 2203 rozpoczęła się w 1975 roku. Dodajmy, że auto zachowało dużą liczbę elementów stylistycznych wywodzących się z prototypu. Podstawowa wersja mogła przewozić 11 osoób. W samochodzie zamieszczono wiele części pochodzących od Wołgi m.in. silnik 2,4 litra i mocy 95 KM, skrzynia biegów, układ kierowniczy itd. Jednostkę napędową umieszczono między kierowcą a pasażerem. Niemożliwe było dojście do silnika z zewnątrz - istniała jedynie możliwość sprawdzenia płynów eksploatacyjnych.

W trakcie produkcji wóz przechodził liczne modernizacje. Jednak sylwetka auta pozostała nie zmieniona. Warto wspomnieć, że z taśmy montażowej schodziły różne wersje nadwoziowe.

Fabryka RAF przetrwała upadek komunizmu. Na początku lat 90. XX wieku łotewski samochód sprzedawał się przyzwoicie - zwłaszcza w Rosji i pozostałych republikach poradzieckich. 

Ostatecznie RAF przegrał z naporem "zachodnich" producentów oraz rosyjskim autem dostawczym Gazela. Zakłady zamknięto w 1997 roku.

 

"Rafika" można jeszcze spotkać na ulicach

Karetka

Zmodernizowana wersja

 

 Specjalna wersja przygotowana do eskorty ognia olimpijskiego na igrzyskach w Moskwie

 

 Bardziej specjalistyczny ambulans tzw. TAMRO z fińskim osprzętem

 

 Wersja ze skrzynią i dodatkową kabiną

 Wersja pick-up

 

 Ciągnik do przewozu osób po wiosce olimpijskiej

 

 

17:02, maciekgn
Link Komentarze (3) »
sobota, 10 maja 2014
Morris Ital - nędzna jakość

Model Ital pojawił się w 1980 roku jako następca Morrisa Mariny. Za stylistykę wozu odpowiadało słynne studio ItalDesign. Właśnie od tego studia wzięła się nazwa nowego Morrisa, który tak naprawdę był przestylizowaną Mariną. Także od poprzednika wzięto jednostki napędowe, układ kierowniczy oraz deskę rozdzielczą. 

W sprzedaży pojawiły się 4 wersje nadwoziowe: 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowy kombi, 2-drzwiowy pick-up i 2-drzwiowy van. Pod maską wozu znalazły się następujące silniki: 1,3 litra, 1,7 litra oraz 2,0 litra. Najmocniejsza odmiana była produkowana bardzo krótko.

Samochód wytwarzano również w Portugalii w miejscowości Setubal. Na tamtejszym rynku oferowano jedynie wersję z silnikiem 1,5 diesel. Jednakże to nie koniec międzynarodowych wątków...W latach 1998-1999 auto powstawało w Chinach jako Huandu CAC6430.

Oryginalny Morris Ital po początkowym sukcesie (ze względu na niską cenę) sprzedawał się słabo. Przegrywał z mocnymi konkurentami od Forda i Vauxhalla. Na dodatek samochód był tandetny i brzydki - niektóre gazety uznały wóz za najgorszy w historii bytyjskiej motoryzacji.  Produkcję zakończono już w 1984 roku. 

Ital sedan

Wersja kombi

 

 Wersja van

Ital z Portugalii

Ital produkowany przez Chińczyków 

 

 

 

 

10:59, maciekgn
Link Komentarze (1) »
czwartek, 08 maja 2014
Notka specjalna: Samochód dla Putina

Prezydent Federacji Rosyjskiej - Władimir Putin potrzebuje nowych limuzyn. Projekt "Orszak" już ruszył i ma zakończyć się w 2017 roku. Plan zakłada opracowanie limuzyny, SUV-a oraz mikrobusu, którymi poruszaliby się oprócz prezydenta - rosyjscy ministrowie i urzędnicy. Cena projektu będzie niemała i wyniesie 800 milionów dolarów. 

Warto wspomnieć o firmach zaangażowanych w całe przedsięwzięcie:

- Porsche Engineering

- GAZ

- Volkswagen Group Rus

- Ził

- KAMAZ

- Daimler

- Sollers właściciel firmy UAZ

- Marussia Motors (wycofał się)

Jak widać w "Orszaku" bierze udział wiele zagranicznych marek, które jakoś nie mają zamiaru bojktować Rosji. Największą rolę w projekcie odegra Porsche które wykona m.in. układ napędowy, zawieszenie oraz płyty podłogowe. Wiadomo, że pojazdy będą składane w Rosji przez firmę Sollers. Pierwsze prototypy mają pojawić się już za dwa lata.

Obecnie Władimir Putin przemieszcza się opancerzonym Mercedesem klasy S. Kremlowskich ministrów można spotkać w samochodach marki Porsche. Natomiast wojskowa świta lubuje rodzime Wołgi - oczywiście mocno zmodyfikowane.  

13:25, maciekgn
Link Komentarze (1) »
piątek, 02 maja 2014
Citicar - amerykańska ciekawostka z lat 70.

Kiedy w latach 70. XX wieku świat ogarnął kryzys paliwowy, amerykańska firma Sebring-Vanguard zaproponowała pewną alternatywę. Otóż ta manufaktura z miejscowości Sebing na Florydzie opracowała elektryczny mikrosamochód o nazwie Citicar. Pamiętajmy, że Amerykanie kochają duże i paliwożerne krążowniki szos, dlatego produkcja elektrycznego auta wydawała się ryzykowna. 

Jednak pierwsze egzemplarze zjechały z taśmy montażowej w 1974 roku. Pierwsze modele były wyposażone w silnik o mocy 2,5 KM. W późniejszych wersjach instalowano mocniejsze jednostki o mocach 3,5 KM i 6 KM. Autko w najmocniejszych wersjach rozpędzało się do 80 km/h.

Produkcja wozu zakończyła się w 1977 roku po wyprodukowaniu ponad 2 tysięcy egzemplarzy. Dwa lata później firmę Sebring przejęła spółka Commuter Vehicles. Produkcję mikrosamochodu wznowiono w 1979 roku pod nazwą Comuta-Car. Nowy wytwórca oprócz sprzedaży standardowej-miejskiej odmiany, oferował specjalistyczną - Comuta-Van. Ostatecznie egzemplarze pojawiły się w 1982 roku.

 

Standardowy Citicar

Citicar w najmocniejszej wersji

Comuta-Car ze specjalnymi zderzakami

Comuta-Car w wersji Van, należący do poczty

Dostawa...

Taśma montażowa

Prospekt

Reklama Comuty

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

22:08, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 01 maja 2014
Skoda VOS - piękna limuzyna dygnitarzy

Czechosłowaccy dygnitarze najczęściej poruszali się reprezentacyjnymi modelami Tatry. Jednak wśród rządowej flotylli swoje miejsce znalazła również Skoda. 

Limuzyna weszła do produkcji w 1949 roku pod oznaczeniem VOS, co oznaczało Vladny Osobny Special (specjalny samochód dla rządu). Samochód robił imponujące wrażenie. Stylistyka rodem ze Stanów Zjednoczonych, opływowa sylwetka i ogromny grill nadawały szyku. Za wygląd auta odpowiadał Oldrich Meduna - projektant czołgów. Natomiast sam samochód powstał przy współpracy z Karosą.

Pojazd ważył 4 tony dlatego musiał napędzać go odpowiedni i mocny silnik. W tym przypadku sercem Skody był silnik zapożyczony od ciężarówki marki Praga o pojemności 5,2 litra i mocy 120 KM. Owa jednostka pozwalała rozpędzić limuzynę do 80 km/h. Niestety silnik był bardzo paliwożerny - spalanie przekraczało 30 litrów na 100 kilometrów. Warto dodać, że opancerzona Skoda posiadała klimatyzację.

Model VOS produkowano do 1952 roku. Łącznie z taśm montażowych zjechało 107 egzemplarzy w tym wersje bez opancerzenia. Znanymi użytkownikami Skody byli m.in. Klement Gottwald, Zhu De czy Mao Zedong.

 

17:05, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
bloggin.pl
zBLOGowani.pl