Blog dla pasjonatów motoryzacji
środa, 31 lipca 2013
SFM Smyk B30 - polski mikrosamochód

W latach 50. XX wieku w polskich biurach konstrukcyjnych praktycznie równocześnie pracowano nad trzema modelami mikrosamochodów (Smyk, Mikrus, Meduza). Niestety żaden z nich nie wszedł do masowej produkcji. 

Smyk został stworzony w warszawskim Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie. Autko zaprezentowano w 1957 roku.

Nowy polski pojazd mieścił 2 osoby dorosłe i 2 dzieci. Do Smyka wchodziło się przez przednie drzwi podobnie jak w BMW Isetta. Samochód nie posiadał bagażnika, a wnętrze było bardzo ubogie (na desce rozdzielczej znalazł się tylko prędkościomierz, 2 kontrolki i przełącznik kierunkowskazów).

W Smyku montowano silnik od motocykla marki Junak o pojemności 0,35 litra i mocy 15 KM. Skromny silnik rozpędzał auto do 80 km/h. Natomiast spalanie na 100 km wynosiło ok. 5 litrów. Smyk posiadał świetne zawieszenie - bardzo wytrzymałe nawet w trudnym terenie.

Niestety mikrosamochód miał także wady. Silnik Smyka przegrzewał się i gubił olej. Po 1 tysiącu przejechanych kilometrów niszczyło się łożysko korbowe, a łańcuch napędu zrywał się po 7 tysiącach. Jednostka od Junaka była za słaba - prawdopodobnie spalanie na poziomie 4-5 litrów byłoby nie możliwe do osiągnięcia. Do nie najlepszych należały również: skrzynia biegów i hamulce od wspomnianego motocykla. Problemem okazała się cena. Smyk był za drogi jak na polskie warunki. Szacowano, że cena mikrosamochodu wyniesie: 30 tysięcy złotych (porównanie: Warszawa 120 tysięcy, Junak 24 tysięcy). 

Do 1959 roku wyprodukowano ponad 20 egzemplarzy (brak dokładnych danych). Projekt zaniechano, a uwagę skupiono na Mikrusie. Zachowało się kilkanaście modeli Smyka.

 

 


 

 

 

 

13:08, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 29 lipca 2013
Notka specjalna: Kabriolet do 10 tys. złotych (Galeria)

Jeśli nie lubisz klimatyzacji, a dokuczają Ci tropikalne upały - przejrzyj oferty używanych kabrioletów na World of Cars! 

Specjalnie dla Was wybraliśmy kilka tanich kabrioletów.  

 

AUDI 80 CABRIO

 

 Audi Cabriolet został zaprezentowany w 1991 roku. Jest to solidny kabriolet, który cechują mocne silniki i brak korozji.

BMW 318 CABRIO

 

Coś dla fanów marki BMW. Uwaga na zdezelowane egzemplarze.

FIAT BARCHETTA

 

Za niewielkie pieniądze otrzymujemy pięknego roadstera. Mimo, że od zaprezentowania auta minęło prawie 20 lat to stylistka nadal zachwyca. 

FIAT PUNTO I CABRIO

 

 Zdecydowanie jeden z najtańszych kabrioletów. Może nie jest piękny, ale to dobre auto dla początkujących miłośników cabrio. Fiat jest tani w utrzymaniu, nie brakuje mu dynamiki, a części zamienne są łatwo dostępne.

FORD ESCORT CABRIO

 

To często spotykany kabriolet na polskich ulicach (oczywiście w okresie letnim). W internecie znajdziemy wiele ofert używanych Escortów. Najczęściej są to wysłużone egzemplarze - "bogate" w ogniska rdzy.

OPEL ASTRA CABRIO

 

Astra Cabrio to także często spotykane auto w naszym kraju. Za kilka tysięcy otrzymujemy ciekawy kabriolet. Dobre auto dla zaczynających przygodę z tego typu samochodami. 

 

OPEL KADETT CABRIO 

 

Świetna propozycja dla fanów youngtimerów. Niestety Kadetta w wersji cabrio bardzo trudno znaleźć w serwisach z ogłoszeniami. 

PEUGEOT 306 CABRIO

 

 

Za stylistkę samochodu odpawiada Pininfarina. Kabriolet nie jest bezawaryjny, ale warto poszukać bardzo dobrze wyposażone wersje limitowane np. Roland Garros.

RENAULT MEGANE CABRIO

 

 

Ten kabriolet to idealny pomysł dla osób, którym niezależy na osiągach. W zamian dostajemy auto o sportowej sylwetce z przyzwoitym zużyciem paliwa.

 

RENAULT 19 CABRIO

 

Model 19 nie jest zbyt popularny na polskim rynku aut używanych. Za niską cenę możemy nabyć dobrze wyposażony kabriolet. Może konstrukcja jest leciwa, ale dobrze spisuje się do leniwej jazdy, uliczkami nadmorskich kurortów.

 

VW GOLF III 


Auto szczególnie popularne wśród młodych kierowców. Szeroka paleta silników to zdecydowana zaleta tego modelu. Pamiętajmy również o niemieckiej solidności.


 

13:07, maciekgn
Link Komentarze (1) »
sobota, 27 lipca 2013
Tatra 87 - Autobahn auto

Dzisiejsza notka dotyczy jednego z najlepszych aut wyprodukowanych w Republice Czeskiej. 

Samochód Tatra 87 powstał w 1936 roku na bazie modelu 77. Nowa Tatra podobnie jak poprzednik miała aerodynamiczną sylwetkę i była limuzyną. W aucie zamontowano silnik o pojemności 2,9 litra, który generował moc 85 KM. Dzięki świetnej, opływowej stylistyce udało się zredukować spalanie z 20 litrów na 12,5 lita na 100 kilometrów - co było wielkim sukcesem inżynieryjnym. Tatra 77 rozpędzała się do 160 km/h. Podobno sam Ferdynand Porsche zachwycał się właściowościami aerodynamicznymi limuzyny. 

W latach 40. XX wieku model 87 kosztował 25 tysięcy franków szwajcarskich - co w obecnych czasach w przeliczeniu na dolary wynosi 125 tysięcy. Za taką ceną klienci otrzymywali szybkie i luksusowe auto. Tatra posiadała elegancką tapicerkę, podłokietniki, schowki, radio, a nawet (w niektórych wersjach) otwierany dach.

Niestety w czasie II wojny światowej czeską limuzyną zainteresowali się Naziści. Tatra stała się jedym z podstawowych aut niemieckich oficerów. Specjalnie dla Wehrmachtu wyprodukowano dwa kabriolety. Oficerowie podziwiali samochód za dobre osiągi (które często sprawdzali na autostradach). Jednak Niemców często ponosiła fantazja, co kończyło się tragicznymi wypadkami samochodowymi.

Po wojnie, limuzyny stały się podstawowym środkiem transportu instytucji państwowych. W 1947 roku zmodyfikowano przód auta. Mimo, iż produkcję zakończono trzy lata później, to w latach 1950-1953 wytwarzano specjalne egzemplarze z silnikiem T 603. Nowa jednostka rozpędzała Tatrę do 170 km/h. Do 1950 roku powstało 3056 egzemplarzy.

Lista znanych użytkowników:

- HANS LEDWINKA - czeski inżynier, konstruktor samochodów. Pracował dla Tatry, był jedynm z konstruktorów modelu 87. W czasie wojny współpracował z Niemcami za co został skazany na 5 lat więzienia. Zwolniony w 1951, do śmierci mieszkał w Austrii.

- ELISKA JUNKOVA - czeska mistrzyni wyścigów samochodów. Największe sukcesy odnosiła w latach 20. XX wieku.

- ERNST HEINKEL - niemiecki przedsiębiorca i konstruktor lotniczy. Projektował myśliwce i bombowce dla Luftwaffe.

- FELIX WANKEL - niemiecki mechanik i konstruktor. Twórca "silnika Winkla". W czasie II wojny światowej współpracował z Nazistami.

- EMIL FRANTISEK BURIAN - czeski reżyser, kompozytor, poeta, dziennikarz, aktor, piosenkarz, dramatopisarz i polityk.

- VITEZSLAV NEZVAL - czeski poeta, prozaik i tłumacz.

- ERWIN ROMMEL - niemiecki feldmarszałek. Dowodził m.in. Afrika Korps.

- ANDRIEJ JERIOMIENKO - radziecki dowódca wojskowy, Bohater ZSRR z 1944 roku.

- JOHN STEINBECK - amerykański pisarz i dziennikarz. Laureat Nagrody Nobla w 1962 roku.

- FARUK I - król Egiptu w latach 1936-1952.

- JOSEF BERAN - czeski duchowny katolicki, arcybiskup Pragi, kardynał, prześladowany przez komunistów.

- EDVARD BENEŚ - czeski polityk. Prezydent Czechosłowacji (1935-1938 i na uchodźstwie 1940-1945). Ponownie został prezydentem (1945-1948).

- ANTONIN ZAPOTOCKY I KLEMENT GOTTWALD - prezydenci Czechosłowacji.

- JAY LENO - amerykański dziennikarz, prezenter, osobowość telewizyjna, aktor, komik, producent, reżyser i kolekcjoner aut.

- NORMAN FOSTER - brytyjski architekt. Projektant m.in. nowego stadionu Wembley.

 

 

 

 

11:47, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
piątek, 26 lipca 2013
Koncepty: Plymouth Voyager III - najdziwniejszy van w historii motoryzacji

W 1989 roku amerykańska firma Plymouth, na Targach Motoryzacyjnych w Detroit zaprezentowała najdziwniejszego vana w historii. Samochód składał się z dwóch części - dosłownie były to dwa auta w jednym. Mniejszy samochód, który mógł pomieścić 3 osoby ciągnął przyczepę. Po złączeniu pojazdów powstawał jeden duży van, w którym mogło podróżować 8 osób.

Mniejsze auto, było przeznaczone do wypadów na zakupy lub do poruszania się po zatłoczonej metropolii. Samochód ten posiadał silnk zasilany na gaz i benzynę o pojemności 1,6 litra. Tyle koła były chowane w czasie jazdy z przyczepą.  

Wspomniana naczepa miała własny silnik o pojemności 2,2 litra. W połączeniu z 3 osobowym autkiem, idealnie nadawała się na dalekie podróże z całą rodziną. Dodajmy, że cały van był mocno przeszklony i charakteryzował sie dużą aerodynamiką.

Niestety samochód pozostał tylko "wystawową" ciekawostką i nigdy nie wszedł do seryjnej produkcji.

 

 

 

 

12:04, maciekgn
Link Komentarze (1) »
czwartek, 25 lipca 2013
Opel Sintra - Niemiec ze stanu Georgia

Opel produkowany na terytorium Stanów Zjednoczonych (w miejscowości Doraville w stanie Georgia) - brzmi to dziwnie...Jednak ta historia zdarzyła się naprawdę. 

W 1996 roku niemiecki producent opracował nowy model vana na znanej płycie podłogowej "U-body". Wcześniej na tej platformie powstał m.in. Pontiac Trans Sport. W Stanach Zjednoczonych Opel Sintra był oferowany pod szyldem Chevroleta Venture. Jednak dla Opla liczył się przede wszystkim rynek europejski. Niestety na "Starym Kontynencie" królowały: trojaczki - Alhambra, Galaxy i Sharan oraz Eurovany - Evasion, 806, Zeta, Ulysse. 

Niemiecki producent oferował następujące silniki: 2,2 litra o mocy 141 KM (benzyna) - gwarantował przyzwoite spalanie w mieście i dobre osiągi, 3,0 litra o mocy 200 KM (benzyna) - paliwożerna jednostka rozpędzała auto do 200 km/h oraz 2,2 litra o mocy 116 KM - awaryjny, wolny i nieekonomiczny nawet jak na diesla.

Sintra posiadała rozsuwane drzwi - co nie było oryginalnym pomysłem, ponieważ Eurovany także posiadały to rozwiązanie. Duża liczba miejsca dla pasażerów, pokaźny bagażnik, bogate "standardowe" wyposażenie nie zapewniły klientów.

Najwięcej nabywców vana znalazło się w Niemczech, Belgii i Wielkiej Brytanii (w Polsce auto nie było oferowane). Kierowców odstraszała wysoka cena samochodu, ze względu na opłaty celne oraz fatalne wyniki w crash-teście. 

Samochód zaprzestano produkować w 1999 roku. Następcą Sintry została Zafira - która montowana jest do dzisiaj.

 

 

 

 

 

 

 

15:15, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 23 lipca 2013
Wilk - nie trafiony pomysł

Na początku lat 90. XX wieku, gdy polski przemysł motoryzacyjny zaczął się chylić ku upadkowi, krakowska firma Intell Motors wpadła na bardzo dziwny pomysł. 

Przedsiębiorstwo Intell razem z zakładem Celma z Cieszyna postanowiło montować nowy pojazd "Wilk" na podstawie wysłużonego poradzieckiego modelu ŁuAZ (wówczas już wytwarzanago na terytorium Ukrainy).

W 1995 roku z Ukrainy sprowadzono wiele podzespołów i zaczęto prowadzić różne eksperymenty...Polacy na siłę chcieli dokonać kilku przeróbek by ogłosić, iż mamy nowy rodzimy motoryzacyjny produkt. Początkowo testowano silniki: Toyoty, Reanult, Nissana i Tavrii. Zmieniono układ hamulcowy, położenie akumulatora, wyciszono pojazd i dokonano kilku zmian stylistycznych wewnątrz auta. Ogólnie zmiany te wiele nie wniosły - stary ŁuAZ pozostał okropnym radzieckim samochodem wywodzącym się jeszcze z lat 60. XX wieku.

Terenowy samochód miał sprzedawać się dobrze wśród młodzieży (szalony pomysł) i rolników. Myślano również o kontraktach z policją, wojskiem i leśnictwem.

Pierwsze egzemplarze z 1995 roku posiadały silnik Tavria 1,1 litra o mocy 53 KM. W przyszłości zamierzano montować silnik od Renault Twingo. Terenówka z napędem na cztery koła rozpędzała się do 95 km/h - był wynik bardzo słaby. Jednakże "Wilk" dobrze sobie radził w górskim i trudnym terenie. 

Intell Motors postanowił wyprodukować tylko 1001 egzemplarzy. Wiązało się to z przepisami, które zwalniały z cła i podatku w przypadku zmontowania 1001 samochodów.

Mimo, iż "Wilk" był tani i świetnie radził sobie w trudnym terenie to nie znalazł nabywców. Strategiczni klienci, czyli policja i wojsko nie byli zainteresowani przerobionym ŁuAZ-em. Większość aut sprzedano indywidualnym klientom.

 

 

 

22:27, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 22 lipca 2013
Daewoo Espero - nie zdobył klientów

Na przełomie lat 80. i 90. XX wieku firma Bertone opracowała nowy samochód rodzinny średniej wielkości, który konstrukcyjnie bazował na Oplu Asconie. Włoskie studio było przekonane, iż aerodynamiczny samochód spodoba się Citroenowi. Niestety stało się inczej, i model trafił do Korei Południowej.

Firma Daewoo rozpoczęła produkcję auta w 1990 roku. Do 1994 roku Espero oferowano tylko na rynku koreańskim i amerykańskim w dwóch wersjach silnikowych 1,8 litra (90 KM) i 2,0 litra (95 KM). Później samochód trafił do wybranych państw europejskich, a od 1996 roku Espero było produkowane w Polsce w fabryce FSO. 

W drugiej połowie lat 90. XX wieku wprowadzono silnik 1,5 litra o mocy 90 KM. Espero miało konkurować z takimi wozami jak: Citroen Xantia, Ford Mondeo, Opel Vectra, Peugeot 405, Renault Laguna i VW Passat. Przedstawicielstwo Daewoo w Polsce pragnęło zmotoryzować Polskę właśnie tym modelem. Jednak niska cena w porównaniu z konkurentami i dosyć solidne wykonanie wnętrza nie zachęciło klientów z nad Wisły.

Koreańczycy przewidywali, iż rocznie będzie powstawać 20 tysięcy sztuk Espero. Nigdy nie udało się uzyskać takiego pułapu. W ostatnim roku produkcji (1999) powstało zaledwie 1956 sztuk. Espero przegrało w Polsce z bardziej nowoczesnymi: Lanosem, Nubirą i Leganzą. Opisywany samochód polubili przede wszystkim taksówkarze.

W Korei auto produkowano do 1997 roku. Natomiast w Polsce do 1999 roku. Espero wytwarzano także w Rumunii i Rosji.

 

 

16:12, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 21 lipca 2013
Volkswagen Golf Country - limitowana terenówka

W 1989 roku niemiecki Volkswagen zaprezentował w Genewie interesującą wersję swojego hitowego Golfa - model Country. Nie była to kolejna usportowiona wersja popularnego samochodu, a terenówka z prawdziwego zdarzenia!

Model Country został stworzony we współpracy z austriacką firmą Steyr-Puch, która była odpowiedzialna za odpowiednie zawieszenie.

Nowy Golf wyposażono w silnik 1,8 litra o mocy 98 KM - znany z wersji Cabrio, GTI i Passata. Owa jednostka rozpędzała auto do 160 km/h. Niestety silnik nie był ekonomiczny - Country w mieście spalał 12 litrów.

Od standardowego Golfa, terenówka różniła się nie tylko wyższym i mocniejszym zawieszeniem, ale i: orurowaniem, innymi zderzakami, dodatkowymi lampami, płytą pod silnikiem, zapasowym kołem umieszczonym z tyłu pojazdu i lepszym układem wydechowym. Model posiadał również ABS, aluminiowe felgi, kubełkowate fotele i wiele elementów stylistycznych z wersji GTI.

Międzyczasie pojawiały się specjalne wersje: Allround, Chrom lub GTI Wolfsburg Edition. Ta ostatnia posiadała silnik diesla 1,6 litra i mocy 80 KM - chociaż oferowano także z silnikiem benzynowym o mocy 107 KM.

Niestety auto nie sprzedawało się dobrze. Najwięcej klientów zdobył w Niemczech, Austrii, Szwajcarii i USA.

Produkcja zakończyła się w 1991 roku. Łącznie powstało 7735 sztuk z czego 50% wysłano do Stanów. Volkswagen zakładał wyprodukowanie 15 tysięcy sztuk - jednak słaba sprzedaż ograniczyła zapędy Niemców.

 

 

 

18:41, maciekgn
Link Komentarze (2) »
środa, 17 lipca 2013
Volkswagen Santana - wysłużony Passat zmotoryzował Chiny

 

Chiński rynek motoryzacyjny to świetne miejsce zbytu dla wielu marek. Chińscy obywatele bogacą się, i dlatego mogą nabywać coraz lepsze samochody. Jednak kilkanaście lat temu tak różowo nie było.

Na początku lat 80. XX wieku mało kto marzył o własnym środku transportu w Kraju Środka. Na rynku dominowały, przestarzałe i tandetne auta z lokalnych fabryk. Sytuacja zmieniła się w 1981 roku, kiedy Volkswagen podjął współpracę z Szanghajską Fabryką Traktorów. W tym samym roku chiński producent skonstruował kilkaset próbnych egzemplarzy Passata drugiej generacji z części dostarczonych przez Niemców. Chiński Volkswagen otrzymał nazwę Santana. 

W 1984 roku Volkswagen wspólnie z firmą China National Automotive Industry Corporation i Bank of China założył spółkę Shanghai Volkswagen Automotive. Dwa lata później z taśmy montażowej zjechał model o numerze 10.000. Śmiało możemy powiedzieć, że Santana zmotoryzowała Chiny. Wspomniany model był podstawowym pojazdem dla taksówkarzy i policjantów.

Na przestrzeni lat auto przechodziło liczne modyfikacje - stylistyczne i techniczne. Jednak nadal był to przestarzały Passat drugiej generacji. Na chińskim rynku oferowano następujące wersje:

- Santana 1,6 o mocy 86 KM. 

- Santana Varian, 1,8  o mocy 94 KM

- Santana 2000, 1,8 o mocy 97 KM

- Santana 3000, 1,8 o mocy 99 KM

- Santana 3000 Vista, 2,0 o mocy 107 KM

- Santana Vista, 1,6 o mocy 94 KM

Produkcję Santany zakończono w styczniu 2013 roku.

 

 Santana z początku produkcji

Santana jako radiowóz

Santana jako taksówka

 

Santana 3000 jako radiowóz

 

Santana 2000

 

Santana 2000

 

 

 

13:47, maciekgn
Link Komentarze (1) »
wtorek, 16 lipca 2013
Reklama: Ford Falcon (1961)

Dzisiaj mam zaszczyt zaprezentować historyczną reklamę Forda. Czarno-biały materiał filmowy trwa 2 minuty i powstał w 1961 roku. Oprócz modelu Falcon w reklamie wystąpili bohaterowie popularnego serialu animowanego oraz komiksu - "Fistaszki". Polecam! 

11:04, maciekgn
Link Komentarze (1) »
 
1 , 2
bloggin.pl
zBLOGowani.pl