Blog dla pasjonatów motoryzacji
sobota, 31 sierpnia 2013
Trekka - nowozelandzka Skoda na wojnie wietnamskiej

W latach 60. XX wieku cło na sprowadzane auta w Nowej Zelandii było strasznie wysokie. By kraj mógł się rozwijać, obywatele potrzebowali samochodów. Jedynym wyjściem była produkcja pojazdów na terytorium państwa. Niestety myśl techniczna w Nowej Zelandii nie stała na wysokim poziomie. Dlatego postanowiono nawiązać współpracę z fabryką Skody. Czesi dostarczali części (cło na importowane elementy było mniejsze niż na całe samochody), a Nowozelandczycy zajmowali się resztą...

Samochód z Oceanii był lekką konstrukcją, przypominającą mały samochód terenowy. Z Europy pochodził układ napędowy i podwozie. Klienci mogli wybierać z następujących jednostek silnikowych: 1,1 litra o mocy 42 KM lub 1,2 o mocy 47 KM. Wytwarzano także trzy wersje nadwozia: furgon, pickup oraz kabriolet.

Pierwszy egzemplarz sprzedano w 1967 roku. Trekka szybko zdobyła uznanie w Nowej Zelandii. Auto było wygodne i bardzo tanie - kosztowało mniej niż 900 funtów. Niestety w miarę użytkowania pojazdu, okazało się, iż Trekka jest awaryjna, tandetna i kompletnie nie radzi sobie w trudnym terenie.

Pseudoterenówka trafiła na eksport. Śmiało możemy powiedzieć, że ten pojazd zmotorozował kilka wyspiarskich państewek na Pacyfiku - m.in. Fidżi. Trekka trafiła również do Australii i Indonezji (kilkaset sztuk). Warto wspomnieć, że 5 egzemplarzy trafiło do żołnierzy nowozelandzkich, walczących w Wietnamie. Na froncie auto służyło jako ambulans.

Produkcja samochodu zakończyła się w 1973 roku.

 

 

czwartek, 29 sierpnia 2013
Shuanghuan Noble - Smart made in China

W 2006 roku Chińczycy zaprezentowali mały samochód bardzo podobny do innego auta, mianowicie Smarta. Wschodni odpowiednik został zaprojektowany na platformie Suzuki Alto.

Azjaci zapragnęli konkurować z Europejczykami, dlatego samochód posiada bogate wyposażenie standardowe. W autku znajdziemy: 2 poduszki bezpieczeństwa, ABS, EBD, system audio, radio z wejściem USB, wspomaganie, elektryczne szyby i klimatyzację. W odróżnieniu od oryginału - w Noble mieszczą się 4 osoby. 

Niestety klienci mogą wybierać tylko z jednej wersji silnikowej - 1,1 litra o mocy 67 KM. Silnik pochodzi z Suzuki Wagon-R i rozpędza auto do 138 km/h. Mizerne osiągi rekompensuje niskie spalanie w granicach 4,5 litra benzyny na 100 kilometrów.

Noble pojawił się również na europejskich rynkach. Na Starym Kontynencie oferowane są trzy wersje wyposażeniowe: 8,8 tys. euro, 9,8 tys. euro i 11,8 tys. euro. Auto najlepiej sprzedaje się w Grecji.

Oczywiście chińskim samochodem zainteresował się Mercedes-Benz, który produkuje Smarta. Po licznych procesach sądowych, Azjaci musieli wprowadzić kilka zmian stylistycznych.

 

 

 

16:18, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 27 sierpnia 2013
AWS Shopper - zachodni odpowienik Trabanta

Przemysł motoryzacyjny w NRD nie miał wiele do zaoferowania. Jednym z samochodów produkowanych w tym kraju był popularny Trabant - często wyśmiewany, nazywany Zemstą Honeckera lub mydelniczką. Obecnie Trabi to pojazd kultowy, mający tysiące fanów m.in. w Polsce. 

Szukając materiałów do dzisiejszej notki, znalazłem informacje o podobnym samochodzie, produkowanym jednak w Republice Federalnej Niemiec.

W 1970 roku Walter Schatzle zaprojektował mikrosamochód AWS Shopper. Produkcja ruszyła już rok później w zachodniej części Berlina. Auto posiadało szczególną budowę. Mianowicie do szkieletowej konstrukcji przyczepiano panele. Niestety, dzięki temu pomysłowi, samochód był kanciaty i toporny. Dodajmy, że wiele elementów konstrukcyjnych pochodziło z innego niemieckiego mikrosamochodu - Goggomobil. Budowa pojazdu była tak prosta, że każdy właściciel mógł go sam rozłożyć, i od podstaw złożyć na nowo.

Pod maską AWS umieszczono silnik o pojemności 0,3 litra i mocy 15 KM. Owa jednostka pozwoliła rozpędzić autko do 80 km/h. Słabe osiągi rekompensowało niskie spalanie w granicach 4,5 litra na 100 kilometrów. Cena samochodu wynosiła 5700 marek.

Mikrosamochód sprzedawał się bardzo słabo, mimo intensywnej reklamy. W 1974 roku zaniechano produkcji. Do tego czasu powstało 1400 egzemplarzy.  

 

 

 

 

12:43, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 25 sierpnia 2013
Reklama: Opel GSi (kompilacja)

 

Dzisiejszy filmik to kompilacja oficjalnych reklamówek modeli: Astra, Vectra i Kadett w wersji GSi. Dynamiczna piosenka w tle, podłożona przez użytkownika YouTube świetnie komponuje się z materiałem filmowym. Reklamy są naprawdę wspaniałe. Opel nie zapomniał nawet dokuczyć konkurentowi - Volkswagenowi (uważnie oglądajcie). 

14:40, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
sobota, 24 sierpnia 2013
Koncepty: Renault Megane - mało z niego zostało

Dzisiejsza notka jest wyjątkowa. Koncepty, które prezentowaliśmy do tej pory nigdy nie weszły do seryjnej produkcji. Interesujące, czasami wybitne projekty pozostały w sferze marzeń konstruktorów. Jednak historia modelu Megane potoczyła się całkiem inaczej...

Renault Megane kojarzy się nam głównie z typowym, średniakiem z  lat 90. XX wieku. Mimo, że auto wytwarzane jest nadal, to ciężko mówić tu o "wyjątkowości" całej serii.

Koncept o nazwie Megane pojawił się w 1988 roku. Trzeba przyznać, że samochód robił ogromne wrażenie wizualne. Opływowe i aerodynamiczne kształty świadczyły o tym, iż wkrótce nadejdą drastyczne zmiany w stylistyce samochodów. Kolejnym zaskoczneniem były rozusowane drzwi - coś niespotykanego w tej klasie aut. Przejdźmy do wnętrza Megane, bo właśnie tutaj doszło do prawdziwej rewolucji (francuskiej). Producent postawił na luksus, nowoczesność i komfort podróżnych. W środku zamontowano ogromne obrotowe fotele z pełną elektryką - bardziej przypominające te z samolotów. Wspomniane fotele miały zapewnić przyjemną podróż przez wiele kilometrów i wygodne wsiadanie do pojazdu. Kosmiczna deska rozdzielcza z elektroniczymi wyświetlaczami prędkości i obrotów niczym nie przypominała topornych odpowiedników z lat 80. W Megane zainstalowano również duży dotykowy monitor, przygotowany do wyświetlania nawigacji (która była wtedy w powijakach) i odbioru interaktywnej telewizji (także w powijakach). Dodajmy, że w aucie nie zabrakło: poduszek powietrznych, klimatyzacji, telefonu, podgrzewanych szyb i całej reszty elektronicznych gadżetów. 

Pod maską kosmicznego samochodu znalazł się 3,0 litrowy silnik turbo o mocy 250 KM. Owa jednostka rozpędzała pojazd do ponad 200 km/h. Jak przystało na francuskie auto - kierowca dzięki komputerowi mógł sam dopasować zawieszenie do warunków jazdy.

Niestety produkcja Megane w takiej formie była nie do przyjęcia. Produkcja samochodu byłaby za droga dla Renault. Szkoda, że późniejszy Megane praktycznie niczego nie odziedzyczł po koncepcie z 1988 roku.

 

 

11:04, maciekgn
Link Komentarze (2) »
wtorek, 20 sierpnia 2013
Alfa Romeo Matta - Alfa po wojskowemu

Alfa Romeo kojarzy się nam ze sportowymi i stylowymi samochodami. Jednak przez krótki okres włoski producent montował samochody terenowe głównie dla wojska. 

Włoska armia zgłosiła zapotrzebowanie na terenówki na początku lat 50. XX wieku. Wojsko zostało wyposażone m.in. w model Matta. Samochód posiadał silnik 1,9 litra o mocy 65 KM, który rozpędzał pojazd do 105 km/h.

Mimo, że Alfa dobrze radziła sobie w trudnym terenie, to włoska armia ostatecznie wybrała konkurenta - Fiata Campagnole ze względu na prostszą budowę. Matta powstawała tylko przez dwa lata 1952-1954. Cywilna odmiana również nie cieszyła się popularnością. Nieliczne egzemplarze występowały jako wozy służbowe pracowników parków narodowych lub służyły zimą jako pługi.

 

 

niedziela, 18 sierpnia 2013
Chevrolet Citation - sądowe batalie

Na początku lat 80.XX wieku koncern General Motors postanowił wyprodukować auto, które mogłoby konkurować z VW Passatem (w USA sprzedawano jako Dasher) oraz Hondą Accord. Warto wspomnieć, że Amerykanie chcieli stworzyć tani i ekonomiczny samochód o małych rozmiarach. Podobnie jak u konkuretnów nowy model wyposażono w napęd na przód. Tym samym był to pierwszy w historii samochód z tym rodzajem napędu od marki GM.

Nowe auto otrzymało nazwę Citation i zostało zbudowane na płycie podłgowej o oznaczeniu X-body. Na tej samej platformie powstały: Buick Skylark, Oldsmobile Omega i Pontiac Phoenix. Owa płyta była lekka w stosunku do poprzednich.

Pierwsze egzemplarze pojawiły się w 1980 roku. GM oferowało trzy wersje nadwoziowe: 2-drzwiowe coupe, 3-drzwiowy hatchback i 5-drzwiowy hatchback. Klienci mogli wybierać z dwóch jednostek napędowych: 2,5 litra i 2,8 litra. Początkowo GM pragnęło montować mocniejsze silniki, jednak małe rozmiary karoserii i względy ekonomiczne przeważyły o wyżej wspomnianych pojemnościach. 

W pierszym roku produkcji sprzedaż była tak ogromna, że fabryka nie nadążała z montażem. Za Citationem klienci musieli czekać kilka miesięcy! Także amerykańska prasa była zachwycona nowym Chevroletem. Nowe auto otrzymało tytuł Samochodu Roku przez gazetę Motor Trend. Dziennikarze podkreślali niską cenę auta, ekonomiczność oraz ciekawe kształty.

Niestety okazało się, że Chevrolet posiada wadę. W trakcie gwałtownego hamowania, kierowca tracił panowanie nad autem. Rosnąca liczba wypadków zaniepokoiła amerykańskie organizacje dotyczące bezpieczeństwa na drogach. Przeciwko GM wytyczono wiele procesów sądowych.

W pierwszym roku sprzedano ponad 800 tys. egzemplarzy. Był to najlepszy wynik w Stanach Zjednoczonych. Jednak wspomniana afera i wejście do sprzedaży Dodge Ariesa oraz Plymoutha Relianta spowodowało spadek sprzedaży o 50% w 1981 roku. Z roku na rok sprzedaż spadała. Marce Chevrolet nie pomogły delikatne modyfikacje stylistyczne i zmiana nazwy na Citation II w 1984 roku.

Montaż auta zakończono w 1985 roku. Następca Citationa pojawił się dopiero w 1987 roku (model Corsica i wersja coupe pod nazwą Beretta).

 

 

22:44, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
sobota, 17 sierpnia 2013
Reklama: Lancia Thema

Dzisiejsza reklama pochodzi z przełomu lat 80. i 90.XX wieku. Została nakręcona w "romantycznym" stylu. Całość uzupełniona przebojem "Lady in Red" - niestety w reklamie nie znalazła się wersja Chrisa De Burgha. 

14:15, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
piątek, 16 sierpnia 2013
Dacia 500 Lastun - zapomniana

Starszym miłośnikom marka Dacia kojarzy się głównie z modelem 1300. Natomiast w ostatnich latach rumuński producent podbija motoryzacyjny rynek takimi modelami jak: Logan, Sandero czy Duster. 

Jednak wróćmy do "komunistycznej" przeszłości Daci. W drugiej połowie lat 80.XX wieku rumuńscy konstruktorzy zaprojektowali nowy samochód. Auto, które zostało nazwane "jaskółka" w stosunku do pozostałych modeli Daci było najmniejsze. Śmiało możemy stwierdzić, że Rumunii stworzyli własnego Fiata 126p. 

Produkcja Lastuna ruszyła w 1986 roku. Samochód posiadał silnik 0,5 litra o mocy 23 KM. Silniczek rozpędzał pojazd do 106 km/h. Jednak fatalne osiągi rekompensowało niskie spalanie w granicach 3-4 litrów. Warto wspomnieć, że auto zostało wykonane z włokna szklanego.

Niestety samochód sprzedawał się bardzo słabo. Rumuną nie przypadł do gustu wygląd modelu Lastun oraz spartańskie wnętrze. Łącznie wyprodukowano 6532 egzemplarzy. Ostatni maluch zjechał z taśmy montażowej w 1989 roku.

 

 

22:04, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 15 sierpnia 2013
Wołga Siber - Amerykanin w Rosji

Wołga kojarzy się nam głównie z radziecką limuzyną, szczególnie popularną wśród komunistycznych dygnitarzy. Mimo wielu zmian stylistycznych na przestrzeni kilkudziesięciu lat - Wołga ciągle była topornym i ciężkim wozem rodem ze Związku Radzieckiego. Nawet kolejna generacja tego auta, która miała premierę w 2004 roku nie odznaczała się nowoczesną stylistyką. 

Przedstawiciele marki GAZ postanowili wyprodukować całkiem nową Wołgę. Rosjanie chcieli ewidentnie zrezygnować z topornej sylwetki. Niestety konstruktorzy nie przygotowali żadnych planów ani konceptów. Dlatego zdecydowano się na zakup licencji od Chrystela na produkcję modelu Sebring. Koszt licencji wyniósł podobno ponad 100 milionów dolarów. Oprócz zezwolenia, Rosjanie otrzymali ze Stanów Zjednoczonych maszyny do montażu auta.

Nowa Wołga miała uratować sławną markę przed upadkiem - przestarzałe, wcześniejsze egzemplarze sprzedawały się coraz gorzej. Taśmę produkcyjną dla modelu Siber (taką nazwę otrzymała Wołga) obejrzał sam Władimir Putin! GAZ zakładał, iż rocznie będzie powstawać 160 tysięcy egzemplarzy.

Produkcja Sibera ruszyła w 2008 roku. Oferowano następujące wersje: 2,0 litra o mocy 141 KM i 2,4 litra o mocy 143 KM. 

Mimo, że auto zakupił m.in. rząd oraz państwowe firmy to sprzedaż indywidualna była tragiczna. Do 2010 roku nie sprzadano nawet 9 tysięcy egzemplarzy. Była to ogromna klapa dla rosyjskiego producenta. Siber, którego cena w wersji podstawowej wynosiła 55 tys. złotych nie znalazł uznania wśród naszych sąsiadów. Kryzys ekonomiczny, który rozpoczął się właśnie w 2008 roku także zrobił swoje...

Montaż samochodu zakończono w 2010 roku. Był to koniec marki Wołga.

 

 

14:57, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
 
1 , 2
bloggin.pl
zBLOGowani.pl