Blog dla pasjonatów motoryzacji
środa, 28 września 2011
Notka specjalna: 4 najgorsze polskie programy motoryzacyjne

Dzisiaj na World of Cars zapraszam do lektury Notki specjalnej. Zaprezentujemy ranking 4 najgorszych polskich programów motoryzacyjnych. Uwierzcie, iż ciężko było wybrać tylko 4. Starsi czytelnicy pamiętają na pewno świetnie programy motoryzacyjne z lat 90. XX. Mam tutaj na myśli "Auto" duetu Iwaszkiewicz i Milczuk oraz "4x4" Zientarskiego. 

 

RANKING

 

1. TESTOSTERON (2005) - pozwólcie, że zacznę od epitetów: żenujący, nudny, głupi, tani, tandetny...Oj dostało się im. TESTOSTERON miał być polskim odpowiednikiem Top Gear. Wyszło kompromitująco, dlatego umieściłem ten program na pierwszym miejscu. Przypomnijmy, że wśród prowadzących był Grzegorz Miecugow (znawca polityki, a nie motoryzacji), Marcin Meller i jakiś niski facet, którego nazwiska nie pamiętam. Trójka panów z TVN wypadła blado na tle brytyjskich prezenterów. W programie brakowało praktycznie wszystkiego od dobrego humoru po ciekawe testy samochodów. Polski Top Gear zszedł z anteny po kilku odcinkach.

2. JAZDA Z DODĄ (2007) - blond gwiazda robiąca prawko? Ciekawy temat nieprawdaż? Humor o zerowym poziomie. Zasłużone drugie miejsce.

3. OPERACJA TUNING (2007) - fani wiejskiego tuningu mają swój program. Na dodatek prowadzącym jest "wybitny" raper Tede. Szkoda tylko ludzi biorących udział w tym show.

4. ZAKUP KONTROLOWANY (2005) - zdziwieni? Nie sądziliście, że ten program znajdzie się w rankingu? A jednak. Pierwsze serie były znośne. Ludzie z niedużym budżetem szukali ciekawych i ekonomicznych aut. Następnie zaczęli pojawiać się celebryci, którzy szukali sportowych samochodów (o lansie nie było mowy...). W najnowszych seriach pojawiają się zdesperowani przedsiębiorcy nie potrafiący kupić drogiego samochodu. Ci ludzie szukają nie wyróżniającego auta za 500 tysięcy złotych...

Tagi: TVN
16:30, maciekgn
Link Komentarze (4) »
wtorek, 27 września 2011
Łada Oka - mały i awaryjny, po prostu rosyjski

Marka Łada kojarzy się na głównie z topornymi, ale wytrzymałymi autami, modnymi w ZSRR. Przeciętny znawca motoryzacji zna głównie modele: 2101, Samarę i Nivę. Jednak rosyjski producent stworzył o wiele więcej samochodów. Jednym z nich jest Łada Oka.

W Związku Radzieckim takim samochodem dla ludu był Zaporożec, którego produkcję zakończono w 1994 roku po wyprodukowaniu ponad 3 milionów egzemplarzy. W latach 80. XX wieku Łada postanowiła stworzyć nowoczesnego konkurenta dla Zaporożca.

W 1983 roku zaprezentowano model Oka. Autko było bardzo małe i kanciaste. Za  to miało charakteryzować się ekonomicznością i niską ceną (1350 dolarów). Do masowej produkcji auto weszło dopiero w 1988 roku. Zainteresowanie było tak duże, iż Okę wytwarzano w czterech fabrykach (3 w Rosji i 1 w Azerbejdżanie). Samochód stał się popularny głównie wśród młodych ludzi z dużych miast. Klienci mogli wybierać z trzech rodzajów nadwozia: hatchback, kabriolet i pick-up. Okazale prezentowała się także lista silników:

- 0,65 (30 KM, 120 km/h, spalanie 3,7l na 100 km)

- 0,75 (35 KM, 130 km/h, spalanie 5,2l na 100 km)

- 1,1  (50 KM, 142 km/h)

- silnik elektryczny (90 km/h)

- 1,0 chiński silnik (53 KM, 150 km/h)

Silniki były oszczędne i nowoczesne jak na ZSRR. Natomiast stylistyka silnie nawiązywała do Mitsubishi Cuore.

Ostatni model zjechał z taśmy montażowej w 2009 roku. Mimo, że w 1998 roku zaprezentowano drugą generację to nigdy nie weszła ona do produkcji.

Po kilku latach użytkowania autka, silniki zaczęły się po prostu rozpadać. Pojawił się też problem z gwałtownym wzrostem spalania paliwa w wysłużonych egzemplarzach. W Polsce znajdziemy kilka modeli Łady Oka.


11:17, maciekgn
Link Komentarze (4) »
sobota, 24 września 2011
Kultowe Reklamy: Renault Kangoo (2008)

W dzisiejszej reklamie wystąpiły gwiazdy animowanego serialu "The Simpsons". Dużym plusem jest udział aktorów dubbingowych, a nie samego lektora. Dodajmy, że reklama jest w języku polskim.

12:01, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
piątek, 23 września 2011
Tata Magic Irys - bus dla krasnoludków

Na World of Cars często goszczą auta z Azji. Opisywaliśmy już samochody koreańskie i japońskie, dzisiaj przedstawiamy model z dalekich Indii.

Firma Tata to jeden z największych producentów pojazdów na świecie. O indyjskiej korporacji zrobiło się głośno ponad dwa lata temu, kiedy do masowej produkcji wszedł Nano - tani i ubogo wyposażony mikrosamochód.

Jednak pozostawmy Nano i przejdźmy do Irysa. Samochód (jeśli można to tak nazwać) zaprezentowano na targach Expo 2010. Auto ma zastąpić głośne i nieekologiczne trójkołowce, które popularne są m.in. w Indiach i Tajlandii.

Główne zalety Irysa to bardzo małe wymiary, niskie spalanie i atrakcyjna cena. Samochód jest mniejszy nawet od Smarta i Toyoty iQ, jednak pomieści pięć osób! O bezpieczeństwie nawet nie ma mowy...

Irys posiada silnik Diesla o pojemności 0,6 l i mocy 11 KM. Prędkość maksymalna wynosi tylko 55 km/h! Cena: 2 tysiące dolarów.

Niby ekologiczny i tani, ale to nie to samo co trójkołowiec...

Tagi: Indie
10:50, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 22 września 2011
Plymouth Prowler - retro samochód z lat 90.

Pamiętacie obrazki samochodów dołączane do gum Turbo? Na pewno tak. Będąc dzieciakiem miałem w swojej kolekcji obrazek modelu Prowler. Zatem zapraszam do przeszłości...

Plymouth Prowler jako projekt narodził się już w 1993 roku. Auto miało być hot rodem w stylu retro. Pierwszy egzemplarz zjechał z taśmy montażowej w 1997 roku. Stylistyka zadziwiła klientów i konkurencję. Amerykański hot rod posiadał silnik Chryslera o pojemności 3,5 l i mocy 214 KM. Prędkość maksymalna wynosiła 180 km/h.

Produkcję Prowlera przerwano na rok. I w 1999 roku zaprezentowano ulepszoną wersję. Wówczas zmieniono silnik na mocniejszy (253 KM). Dzięki temu samochód był szybszy (190 km/h), ale i droższy...

Mimo ciekawej stylistyki i możliwości wyboru ciekawych kolorów karoserii Plymouth sprzedawał się słabo. Prawdopodobną przyczyną kiepskiej sprzedaży była wysoka cena i słabe osiągi. Produkcję zakończono w 2002 roku. Następcą został przeciętny Crossfire.


 

10:39, maciekgn
Link Komentarze (1) »
poniedziałek, 19 września 2011
Ford Ka I - dla kobiety? Nie. Dla nastolatka.

Mało kto wie, iż model Ka zaprezentowano już w 1994 roku na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie. Chciałbym podkreślić słowo "już" ponieważ stylistyka auta jak na tamte czasy szokowała. Przecież początek lat 90. XX wieku to końcówka ery kanciastych samochodów.

Ford Ka wszedł do oficjalnej produkcji dwa lata po premierze. Za montaż auta odpowiedzialne były zakłady w Walencji. Początkowo oferowano dwie wersje silnikowe: 1,3 o mocy 60 KM i 1,3 o mocy 70 KM. Następnie pojawiły się wersje: usportowiona SportKa (1,6 o mocy 95 KM) i kabriolet StreetKa (1,6 o mocy 95 KM). Dodajmy, że kabriolet powstawał we Włoszech. Od 1997 roku Ka zaczęto produkować w Brazylii.

O zakończeniu wytwarzania pierwszej generacji zadecydowano w 2008 roku. Natomiast w Brazylii rok później. Warto wspomnieć, iż w Ameryce Południowej oferowano całkiem inne pojemności silników. Były to: 1,0 (65 KM) i 1,6 (95 KM).

Pierwsza generacja odniosła ogromny sukces, zwłaszcza na naszym kontynencie. Ka świetnie sprzedawało się w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii i Polsce. Pamiętam jak w drugiej połowie lat 90. w moim mieście pojawiły się pierwsze Ka - były to prawdziwy hit i cudo dla oczu. Niestety po latach stylistyka już się opatrzyła, a konkurenci przytłoczyli Ka. Obecnie pierwsza generacja kojarzy mi się z przedziałem wiekowym 18-24 i muzyką techno. Kobiety dawno przestały kochać Ka...

09:32, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
sobota, 17 września 2011
Kultowe Reklamy: Volkswagen Passat (2011)

Dzisiejsza reklama to jedna z najbardziej udanych w historii motoryzacji. Na YouTube obejrzało ją kilkadziesiąt milionów ludzi na całym świecie. Reklama charakteryzuje się dobrym humorem i pomysłowością. W podkładzie muzycznym wykorzystano motyw z "Gwiezdnych Wojen". Reklama samochodu wcale nie musi być nudna...

11:50, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 15 września 2011
Puli - węgierskie autko

Węgrzy znani są w branży motoryzacyjnej głównie z autobusów i ciężarówek. Jednak oprócz Ikarusów węgierscy konstruktorzy mieli krótki i nieudany "romans" z samochodem osobowym.

W 1986 roku na południu kraju (nazwy miejscowości nie podamy, bo jej napisanie zajęłoby jakiś rok) zaczęto produkować mikrosamochód Puli. Dodajmy, że producentem została firma wytwarzająca maszyny rolnicze.

Samochód miał 2,46 m długości i został zmontowany z części od innych komunistycznych aut: Skody, Łady i Fiata 125p. Puli napędzany był przez silnik Diesla o pojemności 0,3 l i mocy 5 KM. Puli w dużych ilościach został wysłany do Francji, gdzie do prowadzenia tego typu pojazdu nie wymagano prawa jazdy. Niestety autko okazało się nie wypałem ze względu na słabe osiągi i duży poziom hałasu i dymu. Natomiast Węgrów nie było stać na zakup mikrosamochodu. W 1991 roku przedstawiono wersję z silnikiem elektrycznym o mocy 10 KM (Puli Pinguin 4). Samochód odniósł minimalny sukces na rodzimym rynku.

Z powodu kłopotów finansowych firmy, produkcję autka zakończono w 1991 roku.

13:24, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 13 września 2011
Lamborghini LM002 - włoski Hummer

O Lambo powiedziano dużo dobrego i zarazem dużo złego. W latach 70. XX wieku samochody te kojarzyły się zwłaszcza w USA ze snobizmem lub grupami przestępczymi. Dopiero od kilku lat firma cieszy się poważaniem na rynkach całego świata. Chociaż zazdrośnicy twierdzą, iż Lambo jest "wiejskie" bo produkuje także traktory...

Przejdźmy do dzisiejszego modelu. W motoryzacji dużo mówi się o Gallardo, Countach, Diablo, a często zapominamy o LM002.

Historia LM sięga roku 1977, kiedy to Lambo zaprezentowało SUV-a przeznaczonego do wojska. "Cheetah" bo tak nazwano samochód chciano sprzedać armii Stanów Zjednoczonych. SUV posiadał silnik Chryslera zamontowany z tyłu. Niestety Amerykanie zniszczyli auto podczas ćwiczeń.

W 1981 roku w Genewie przedstawiono prototyp następcy "Cheetah" o nazwie LM001. Jednak model zakończył swój żywot na jednym egzemplarzu.

W 1986 roku Lambo wprowadziło do seryjnej produkcji LM002, które mocno nawiązywało do poprzedników. Tym razem przeniesiono silnik do przodu i poprawiono stylistykę. LM002, którego nazywano "Lambo Rambo" oferowany był w dwóch wersjach: militarnej i cywilnej podobnie jak amerykański Hummer.

Auto posiadało silnik 5,2 l o mocy 450 KM. Prędkość maksymalna wynosiła 195 km/h, a spalanie na "setkę" kształtowało się na poziomie 31 litrów. SUV ważył prawie 3 tony.

Wersje cywilne były świetnie wyposażone: obicia w skórze, przyciemniane i elektryczne szyby, dobrej jakości zestaw audio, klimatyzacja, ABS. 

Wersje militarne były opancerzone, znaleziono także miejsce na karabin maszynowy. Samochód spodobał się przede wszystkim armią Bliskiego Wschodu.

Produkcję zakończono w 1993 roku. Powstało ponad 300 sztuk.

Ostatnia fotka to wersja Estate.

poniedziałek, 12 września 2011
Napisz do nas!

Jeśli interesujesz się motoryzacją to pisz dla nas! Przysyłajcie nam ciekawe teksty dotyczące samochodów na adres numer54@wp.pl. Najlepsze opublikujemy na łamach World of Cars.

14:05, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
 
1 , 2
bloggin.pl
zBLOGowani.pl