Blog dla pasjonatów motoryzacji
poniedziałek, 30 września 2013
Notka specjalna: Cadillac Ala Capone

Jeden z najbardziej znanych gangsterów w historii Stanów Zjednoczonych Al Capone był właścicielem opancerzonego Cadillaca V-8 Town Sedan z 1928 roku. 

Piękny i ciężki wóz, dzięki odpornemu na policyjne kule pancerzowi. Pod maską limuzyny znalazł się 5,6 litrowy silnik o mocy 90 KM. Samochód gangstera, był pomalowany na zielono by imitować pojazd policyjny. Posiadał również otwierane kuloodporne szyby, radio policyjne oraz syrenę.

Co ciekawe, kiedy Capone siedział w więzieniu, opancerzona limuzyna trafiła do Białego Domu i stała się okazjonalnym środkiem lokomocji ówczesnego prezydenta Roosevelta.

W 2012 roku o limuzynie gangstera zrobiło się głośno. Mianowicie Cadillac trafił na aukcję.

 

 

 

16:45, maciekgn
Link Komentarze (2) »
niedziela, 29 września 2013
Reklama: Seat Toledo

Dzisiejsza reklama pochodzi z pierwszej połowy lat 90. i została przeznaczona na rynek holenderski. Filmik jest krótki, ale dynamiczne ujęcia oraz piosenka "I want it all" zespołu Queen świetnie wypełniają 30 sekund. 

11:01, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
sobota, 28 września 2013
Kontakt do World of Cars

- Jeśli interesujesz się motoryzacją

- Jeśli chciałbyś podjąć współpracę z World of Cars

- Jeśli chciałbyś podzielić się ciekawymi informacjami na temat samochodów

- Jeśli masz do nas jakieś pytania związane z motoryzacją

TO NAPISZ DO NAS!

NA EMAIL: maciejkedzierski@onet.pl

LUB DODAJ ZAPYTANIE W KOMENTARZACH POD NAJNOWSZYMI NOTKAMI

ZAPRASZAMY DO WSPÓŁPRACY!

World of Cars 

14:02, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
Volkswagen Brasilia - miejskie auto dla Ameryki Południowej

Model Brasilia jest całkowicie nie znany na kontynencie europejskim ze względu na to, iż był przeznaczony na rynek Ameryki Łacińskiej. 

W 1970 roku zarząd Volkswagena postanowił stworzyć nowy model samochodu, który byłby większy od Garbusa, ale nadal reprezentowałby klasę pojazdów miejskich. Dodatkowo auto miało odznaczać się niskim spalaniem paliwa.

Na początku lat 70. XX wieku powstało kilkadziesiąt prototypów - przedstawiciele VW nie mogli zdecydować się, który koncept ostatecznie trafi do produkcji. W końcu nowy samochód musiał być tani w produkcji. Warto wspomnieć, że brazylijskie gazety motoryzacyjne intensywnie śledziły poczynania niemieckiego koncernu.

Ostatecznie auto weszło do produkcji w 1973 roku. Premierowy model został nazwany Brasilia i bazował na płycie podłgowej Garbusa. Samochód zachwycał nowoczesną sylwetką oraz przestronnością. Pod maską zamontowano znaną jednostkę 1,6 litra chłodzoną powietrzem. Później do oferty dołączono słabszy silnik 1,3 litra.

Na rynku Ameryki Południowej, głównym rywalem Brasili był Chevrolet Chevette. Amerykański rywal, który nie sprzedawał się tak dobrze jak VW cechował się niższym spalaniem oraz lepszymi osiągami.

W latach 70. Brasilia sprzedawała się świetnie w kilku krajach: Brazylii, Chile, Boliwii, Peru, Ekwadorze, Wenezueli, Paragwaju, Urugwaju oraz Meksyku. Wspomnijmy, że auto oferowano także w Portugalii i na Filipinach.

Produkcja samochodu zakończyła się w 1982 roku.

 

 

Wersja kombi, która powstała w ograniczonej liczbie. Znana pod nazwą Igala

 

 

 

 

 

 

 

12:00, maciekgn
Link Komentarze (1) »
piątek, 27 września 2013
Notka specjalna: LRV - czyli księżycowy buggy

Na początku lat 50. XX wieku, kiedy misje na Księżyc były w sferze marzeń, Wernher von Braun opisał futurystyczny pojazd zdolny do poruszania się na tym ciele niebieskim. Natomiast w drugiej połowie lat 50. Bekker - amerykański naukowiec i wykładowca pochodzenia polskiego zajął się lunarnymi samochodami. 

Intensywne prace nad księżycowym pojazdem rozpoczęły się w pierwszej połowie lat 60. XX wieku. NASA potrzebowała odpowiedniego środku transportu, dzięki któremu kosmonauci zaoszczędziliby czas, energię oraz tlen w czasie trudnego poruszania się po Księzycu. Do projektu zaangażowano kilka znaczących firm: Lockheed, Bendix, Boeing, GM, Bell, Grumman i Brown Engineering.

W czasie konstruowania pojazdu, natrafiono na wiele przeszkód technologicznych -  był to w końcu projekt nowatorski. Amerykanie nie potrafili sobie poradzić m.in. ze zbyt dużą wagą LRV, napędem, żywotnością baterii itd. 

Pierwszy pojazd księżycowy został wykorzystany w misji Apollo 15 w 1971 roku. Moon buggy ważył niecałe 210 kg, a na pokładzie mieściło się dwóch kosmonautów. Aluminowy pojazd napędzany był przez dwie baterie, natomiast każde koło posiadało silnik elektryczny o mocy 25 KM. Dzięki temu auto rozpędzało się do 13 km/h. Zasięg baterii starczał na prawie 100 kilometrów. Jednakże ze względów bezpieczeństwa, kosmonauci przemieszczali się maksymalnie do 10 kilometrów. Buggy był również przygotowany na poruszanie się w górzystym terenie.

LRV uczestniczył jeszcze w misjach Apollo 16 i 17. Niestety wszystkie 3 wozy zostały na Księżycu...

LRV z misji Apollo 15

Kosmonauci jeszcze na Ziemi. Trening przed misją Apollo 16

Misja Apollo 16

Misja Apollo 17

 

 

 

 

20:09, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 26 września 2013
Ford Transit I - ulubiony bus złodziei

Dostawczy Transit zastąpił model Thames w 1965 roku. Auto z ciekawą stylistyką oraz dużą pojemnością odniosło sukces już w pierwszych dniach sprzedaży na Wyspach Brytyjskich. Zapotrzebowanie na nowego dostawczaka było tak wielkie, że Ford nie był w stanie realizować zamówień. Dlatego producent postanowił otworzyć dodatkową fabrykę w Wielkiej Brytanii. Kolejne zakłady wytwarzające Transita powstały w Belgii, Holandii, Turcji i Chinach.

Samochód oferowano z wieloma silnikami: od 1,1 litra do 2,3 litra w wersjach benzynowych i diesel. W samym pojeździe zastosowano wiele nowinek technologicznych np. boczne otwierane drzwi, opony bezdętkowe i lekkie resory.  

Produkcja pierwszej generacji zakończyła się w 1978 roku. Pierwsza seria ugruntowała pozycję tego modelu na lata. Sam Transit użytkowany chętnie przez brytyjskich rabusiów (w latach 70.XX wieku - 95% samochodów uczestniczących w napadach na banki to Transity), peruwiańskich kierowców, niemieckich policjantów należy do grona kultowych pojazdów.

 

Transit z początku produkcji

 

Transit policji RFN

 

Strażacki Transit

 

Dla fanów kempingu

 

 

 

 

18:28, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
środa, 25 września 2013
Daihatsu Naked - "terenowy" kei car

Model Naked został zaprezentowany w 1999 roku na targach motoryzacyjnych w Tokio. Rozmiarami przypominał przeciętnego kei cara, którego charakteryzuje m.in. niskie spalanie. Jednak spartańsko wyglądająca stylistyka miała podkreślić terenowe ambicje samochodu. 

Minimalnie wyższe zawieszenie, większe koła oraz dodatkowe wzmocnienia karoserii - nie doprowadziły do tego, że Naked stał się prawdziwym samochodem w trudny teren. W historii motoryzacji mieliśmy wiele takich pseudoterenówek np. Renault Scenic RX4 lub Rover Streetwise.  

Naked posiadał do wyboru dwie mizerne jednostki: 0,7  lub 0,7 turbo. Owe silniki generowały moc ok. 60 KM. Co ciekawe kilka elementów wyposażenia wnętrza autka pochodziło ze starego Fiata Pandy! Samochód został wyposażony m.in. w poduszki powietrzne, radio CD, system Start-Stop itd.

Produkcja modelu Naked zakończyła się w 2004 roku.

 

 

 

 

17:20, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 22 września 2013
Reklama: Saab 900

Dzisiejszy filmik pochodzi z lat 80.XX wieku i należy do najlepszych materiałów reklamowych w branży motoryzacyjnej. Reklamówka nakręcona została przez świetnego amerykańskiego reżysera Tony'ego Scotta, który wyreżyserował m.in. "Top Gun". Także w tym materiale widzimy porównanie dwóch "produktów" Saaba, mianowicie auta oraz myśliwca. Zapraszam do obejrzenia.

12:35, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
sobota, 21 września 2013
Koncept: Ford Nucleon - nuklearny samochód

Mamy elektrownie atomowe, bomby atomowe, łodzie o napędzie atomowym itd. W latach 50.XX wieku w Stanach Zjednoczonych narodził się pomysł skonstruowania samochodu o nuklearnym napędzie.

Dla Amerykanów, pojazd z takim silnikiem miał potwierdzić potęgę technologiczną tego kraju. Futurystyczny Ford został zaprezentowany w 1958 roku jako modelik w skali 3:8.

Konstruktorzy założyli, że ciężki pojazd nie będzie korzystać z usług zwykłych stacji benzynowych. Do napędu posłużyły ogniwa paliwowe, które kierowca musiałby wymieniać co 5 tysięcy mil.

Niestety projekt szybko zarzucono. W latach 50. nie możliwe było pomniejszenie ogniw paliwowych tak by mieściły się w samochodzie.

 

 

22:13, maciekgn
Link Komentarze (1) »
czwartek, 19 września 2013
Ford Pinto - "wybuchowy" skandal

Na początku lat 70.XX wieku, w Stanach Zjednoczonych pojawiło się wiele tanich i ekonomicznych samochodów z Japonii. Klienci, chętnie nabywali małe autka ze względu na rosnące ceny paliwa. Niestety ich rodzimy rynek motoryzacyjny mógł zapewnić tylko paliwożerne krążowniki szos. 

Jednak Ford, postanowił zawalczyć o amerykańskiego klienta. W tym celu zaprojektowano nowy samochód. Premierowy Ford otrzymał nazwę Pinto i wszedł do produkcji w 1971 roku. W ofercie oprócz krótkiego fastbacka, znalazło się również 3-drzwiowe kombi oraz 3 drzwiowy hatchback. Ten sam model w swojej ofercie miał również inny amerykański producent - Mercury (występował pod nazwą Bobcat).

Dla Forda zaprojektowanie małego samochodu było katorgą. Amerykańscy konstruktorzy, którzy znali się na długich, ciężkich krążownikach szos, mieli ogromne problemy z modelem Pinto. W czasie testów okazało się, że zbiornik paliwa jest źle umiejscowiony. Dlatego w czasie uderzenia w tył Pinto, zbiornik eksplodował - o skutkach nie musimy już wspominać...Ford niezrażony ową wadą konstrukcyjną, postanowił, mimo wszystko wytwarzać auto. Amerykanom opłacało się bardziej, wypłacać odszkodowania dla rodzin ofiar, niż od nowa projektować samochód lub zmieniać taśmę montażową. 

Pinto sprzedawano z następującymi silnikami: 1,6, 2,0, 2,3 i 2,8 litra. Oczywiście klienci nie wiedzieli o poważnej wadzie Pinto. Dopiero wypadki komunikacyjne obnażyły prawdę o pojeździe Forda.

Co ciekawe samochód sprzedawał się świetnie. Niskie (jak na amerykańskie warunki) spalanie oraz korzystna cena (2 tys. dolarów) skutecznie zachęciły klientów.

Produkcję Pinto zakończono w 1980 roku.

 

Pinto z początku produkcji

 

Pinto po liftingu (1979)

Pinto Panel Wagon

Mercury Bobcat

Mercury Bobcat Villager

 

Ford Pinto - crash test 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16:03, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
 
1 , 2 , 3
bloggin.pl
zBLOGowani.pl