Blog dla pasjonatów motoryzacji
czwartek, 31 października 2013
Saab 96 - międzynarodowy sukces

W 1960 roku Saab zaprezentował model 96 z silnikiem 0,75 litra o mocy 38 KM. Po 3 latach produkcji wspomnianą jednostkę zastąpiono silnikiem 0,8 litra o mocy 40 KM. Natomiast w 1964 roku podniesiono moc do 42 KM. Po kolejnych dwóch latach znowu zwiększono moc do 46 KM. To nie był koniec kombinacji z jednostkami napędowymi...

W 1967 roku w modelu 96 zaczęto montować mocniejszą jednostkę 1,4 litra  (55 KM) od Forda Taunusa. Na rynek amerykański trafiła wersja z silnikiem 1,6 litra. 

Samochód sprzedawał się dobrze w wielu krajach Europy Zachodniej m.in. w Holandii i Wielkiej Brytanii.

Saab 96 praktycznie bez zmian stylistycznych był produkowany aż do 1980 roku! Łącznie powstało ponad 500 tys. egzemplarzy.

 

Wersja z 1964 roku

Wersja z 1965 roku

 

 Wersja z 1971 roku

Wersja limitowana z okazji 25 lecia marki Saab w Holandii. Model z roku 1979

Wersja rajdowa



 

 

 

 

 

19:46, maciekgn
Link Komentarze (3) »
środa, 30 października 2013
Porsche 597 Jagdwagen - niepozorna terenówka

Wielu miłośników motoryzacji uważa, że pierwszym modelem Porsche reprezentującym segment aut terenowych było Cayenne. Jednak jest to nieprawda. By to udowodnić musimy cofnąć się do początku lat 50. XX wieku.

Po II wojnie światowej, odbudowująca się armia Niemiec Zachodnich potrzebowała nowego pojazdu terenowego. Historia ta została przedstawiona m.in. w notce o DKW Munga. Porsche również stanęło do tego konkursu.

W 1953 roku zaprezentowano prototyp pojazdu terenowego o nazwie Jagdwagen, co oznacza samochód myśliwski. Nowe auto nie posiadało drzwi, było krótkie, a silnik zamontowano z tyłu podobnie jak w Garbusie czy innym modelu Porsche - 356.

Jagdwagen został wyposażony w silnik 1,5 litra, który dobrze radził sobie w trudnym terenie. Owa jednostka rozpędzała pojazd do 100 km/h.

Porsche przegrało konkurs na wóz terenowy dla niemieckiego wojska. Powodem porażki były zbyt duże koszty produkcji i niezdolność fabryki do szybkiego dostarczenia wielu egzemplarzy. Jak wiadomo konkurs wygrał koncern Auto Union, który zbudował Mungę.

Porsche nie zaniechało projektu. W latach 1955-1958 sprzedano 49 egzemplarzy w wersji cywilnej z silnikiem 1,6 litra. Pod koniec lat 50. XX wieku zapowiadano udoskonalenie modelu 597. Mówiono wówczas o nowych wersjach silnikowych i pięciu różnych nadwoziach. Niestety produkcja nie została ponownie uruchomiona. 

Łącznie od 1953 roku zmontowano 71 egzemplarzy.

 

Prototyp z 1953 roku

Wersja cywilna

 

Film z lat 50. prezentujący możliwości pojazdu 

 

 

 

niedziela, 27 października 2013
Reklama: Daewoo Espero (1991)

Kolejna reklamówka, w której obok samochodu "występuje" myśliwiec. Materiał został zrealizowany na początku lat 90. Film prezentuje się ciekawie. Dynamiczne ujęcia modelu Espero i myśliwca F-14 uzpełnia piosenka "Take my breath away" z filmu "Top Gun".

  

10:46, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
sobota, 26 października 2013
Citroen H - król dostawczaków

Podnosząca się ze zgliszczy II wojny światowej Europa, potrzebowała taniego i prostego pojazdu dostawczego. Na to zapotrzebowanie odpowiedział Citroen, prezentując w 1947 roku model H.

Nowa furgonetka o charakterystycznym wyglądzie sprzedawała się jak świeże bułeczki nie tylko we Francji, ale również w Belgii i Holandii. 

W czasie produkcji modelu H, pojawiły się trzy wersje silnikowe: benzynowe 1,6 (45 KM) i 1,9 (48 KM) oraz diesel 1,8 (50 KM). Warto dodać, że większość części pochodziło od innych samochodów ze stajni Citroena m.in. Traction Avant, DS lub 2CV.

"Belmondo wśród dostawczaków" był popularny wśród sklepikarzy, piekarzy itd. Jednak model H stał się także podstawowym wozem wielu służb m.in. policji czy straży pożarnej. 

Produkcję dostawczego Citroena zakończono dopiero w 1981 roku (łącznie powstało ponad 470 tys. egzemplarzy). W tym czasie model H był już przestarzały technologicznie i stylistycznie. Rozumiemy postawę producenta. Jednakże po wielu latach od zakończenia montażu, Citroen okazuje się pięknym brzydalem, który miał swój udział w rozwoju Europy Zachodniej.

Jedna z najbardziej popularnych wersji. Obecnie eksponat w muzeum

Model H należący do straży pożarnej

Furgon serwisowy

Wersja mini-bus

Wóz pocztowy. Wersja long

 

 

 

 

 


 

 

10:48, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 24 października 2013
Volvo P1900 - tylko 68 egzemplarzy

Założyciel marki Volvo, Assar Gabrielsson, przebywając w latach 50. XX wieku w Stanach Zjednoczonych zafacynował się sportową Corvettą. Nie zastanawiając się długo Szwed postanowił, iż w jego ofercie musi znaleźć się podobny samochód. 

W sprawie produkcji karoserii, szef Volvo porozumiał się z kalifornijską firmą zajmującą się wytwarzaniem łodzi. I tak powstał nowy model P1900 znany pod nazwą Sport.

Szwedzki roadster posiadał skromny silnik 1,4 litra o mocy 70 KM. Owa jednostka pochodziła od innego znanego modelu, mianowicie PV444. Wiele części konstrukcyjnych również zaczerpnięto od PV.

Samochód był wolny, źle wykończony, a prowadził się fatalnie. Kiedy nowym szefem Volvo został Gunnar Engellau - postanowił on osobiście przetestować auto. Po jednej przejażdżce stwierdził, że P1900 nie nadaje się do masowej produkcji. Dlatego zdecydował się na wycofanie samochodu z produkcji.

Volvo P1900 wytwarzano tylko przez rok, w latach 1956-1957. Przez ten krótki okres zbudowano jedynie 68 egzemplarzy.

 

 

16:38, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
wtorek, 22 października 2013
Honda Ridgeline - futurystyczny pick-up

Model Ridgeline to pierwszy w historii pick-up od Hondy. Sam model został zaprezentowany jako koncept w 2004 roku. Do produkcji wszedł rok później. 

Honda, opracowując nowoczesny pick-up na bazie Acury MDX postanowiła opanować rynek amerykański i kanadyjski, gdzie tego typu pojazdy są bardzo popularne.

Ridgeline oprócz nowoczesnej sylwetki wyróżnia: dynamiczny silnik 3,5 litra o mocy 250 KM, niezależne zawieszenie wszystkich kół oraz dosyć pojemna przestrzeń ładunkowa.

Warto wspomnieć, że ten model Hondy został zasypany nagrodami m.in. najlepszy pick-up roku 2006 według gazety Motor Trend. Auto otrzymało, aż 5 gwiazdek w teście zderzeniowym US National Highway Traffic Safety Administration.

W 2014 roku Ridgeline zostanie wycofany z produkcji. Nowa wersja ma powrócić do salonów w 2016 roku.

 

Model z 2006 roku

 

Wersja RTL z 2008 roku

Wersja Sport z 2012 roku

 

17:25, maciekgn
Link Komentarze (1) »
poniedziałek, 21 października 2013
Cadillac Catera - Omega w Ameryce

Opel pod koniec lat 90. XX wieku chciał zawojować rynek amerykański. Za ocean trafiły dwa modele niemieckiego producenta: Sintra oraz Omega. O tym pierwszym pisaliśmy jakiś czas temu. 

W 1996 roku Opel zaczął sprzedawać swój model - Omega pod szyldem Cadillaca w Stanach Zjednoczonych. Niemcy zakładali, że ich auto będzie się dobrze sprzedawać ze względu na mocny silnik i bogate wyposażenie. Amerykańska Omega w reklamach była określana jako samochód sportowy oraz luksusowy. Co do luksusu (zwłaszcza za dopłatami) możemy się zgodzić, ale sportowy charakter auta to wymysł marketingowców. 

Pod maską Catery znalazł się 3 litrowy silnik o mocy 200 KM. Oczywiście samochód posiadał 4 biegową automatyczną skrzynię biegów.

Przejdźmy do wyposażenia. W zależności od wersji klienci mogli cieszyć się: alufelgami, radiem CD, alarmem, systemem nagłośnienia Bose, skórzanymi siedzeniami itd.

Samochód produkowano do 2001 roku. Jednak w USA auto pozostało w ofercie do 2003 roku. Najlepszy wynik sprzedaży odnotowano w 1997 roku - ponad 25 tys. egzemplarzy. Podobny rezultat osiągnięto rok później. Niestety w ostatnim roku sprzedaży, Caterę kupiło tylko 15 osób. 

 

 

21:38, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
niedziela, 20 października 2013
Reklama: Mercedes-Benz W126

Dzisiejszy materiał pochodzi z drugiej połowy lat 80. XX wieku. Reklama popularnej marki została przeznaczona na rynek australijski.

Jest to jedna z najbardziej kontrowersyjnych reklam Mercedesa. Otóż w tym krótkim filmie "wystąpiła" rodzina, która przeżyła wypadek samochodowy. Australijska rodzina wyszła cało z wypadku dzięki temu, że byli posiadaczami luksusowego modelu W126. Oczywiście tak twierdzi producent... 

12:30, maciekgn
Link Komentarze (5) »
sobota, 19 października 2013
Notka specjalna: "Fani Czterech Kółek" i Syrena 105

Brytyjski program motoryzacyjny "Fani Czterech Kółek" cieszy się dużą popularnością w naszym kraju. Jeden z najnowszych odcinków show został poświęcony, polskiej Syrenie 105. 

Zimą, prowadzący program - Mike Brewer udał się do Warszawy by znaleźć niespotykany na Wyspach model Syrenki. Niestety tani i dobrze zadbany egzemplarz "czekał" aż w Rudzie Śląskiej u Pana Krzysztofa.

Mike Brewer po dokładnych oględzinach i przejażdżce nabył kultowe auto. Oczywiście nie obyło się bez negocjacji ceny. Ostatecznie Syrena została sprzedana za 7 tys. złotych.

W Anglii samochodem zajął się Ed China - świetny mechanik, ratujący największe wraki. Syrenka 105 z 1983 roku posiadała kilka wad. Ed musiał zająć się m.in. układem hamulcowym i kierowniczym oraz elektryką pojazdu. Na szczęście, części udało się zregenerować, a pozostałe sprowadzić z Polski.

Mike postanowił odświeżyć wygląd Syrenki. Cała karoseria trafiła do lakiernika. Koszt tej akcji okazał się bardzo wysoki - ponad 3 tys. funtów!

Kiedy Syrenka otrzymała nowe życie, dwójka prowadzących udała się w podróż do Londynu. W stolicy Wielkiej Brytanii, Brewer i China wzięli na przejażdżkę, polskiego ambasadora.

Odrestaurowana Syrena 105 trafiła na aukcję. Cena wywoławcza wyniosła 9 tys. funtów. Samochód został nabyty przez jedno z muzeów mikrosamochodów w Anglii za 8 tys. funtów.

Zapraszam do obejrzenia odcinka w języku angielskim:

 

11:46, maciekgn
Link Dodaj komentarz »
czwartek, 17 października 2013
Koncepty: Renault Scenic (1991)

Renault Scenic wszedł do produkcji w 1996 roku, a jego kolejne generacje produkowane są do dzisiaj. Jednak sam pomysł na nowoczesny pojazd MPV pochodzi z początku lat 90. XX wieku!

Koncept Scenica zaprezentowano na targach we Frankfurcie w 1991 roku. Nowy van miał futurystyczny wygląd, odbiegający od ówczesnych samochodów. Renault zapowiedział, iż "kosmiczny" pojazd będzie bardzo bezpieczny, przestronny, wygodny oraz innowacyjny. 

Scenic z 1991 roku został wyposażony w jednostkę 2,0 litra, automatyczną skrzynię biegów - sterowaną przyciskami i napęd 4x4. W aucie zamontowano również: poduszki powietrzne, elektroniczne wyświetlacze (wskazujące m.in. ciśnienie w oponach), mikrokamery, rozsuwane drzwi oraz nowatorski system nawigacji Carminet.

Samochód pozostał jedynie konceptem. Właściwy Scenic wszedł do produkcji 5 lat później. Niestety po swoim protoplaście odziedziczył niewiele...

 

 

 

 

12:35, maciekgn
Link Komentarze (1) »
 
1 , 2 , 3
bloggin.pl
zBLOGowani.pl