Blog dla pasjonatów motoryzacji
niedziela, 19 października 2014
FSO Polonez Coupe - biały kruk polskiej motoryzacji

Jeszcze kilka lat temu Polonezy królowały na polskich drogach. Popularne Poldki w różnych odmianach były na wyposażeniu m.in. policji czy stacji pogotowia ratunkowego. 

Z pewnością interesujący wydaje się fakt, iż w latach 80. XX wieku powstała wersja coupe. Największa modyfikacja dotyczyła bryły auta. Polonez Coupe stał się 3-drzwiowym samochodem ze sportowym zacięciem. Charakterystyczne były także chromowane dodatki. 

W trakcie krótkich serii produkcyjnych pojawiły się trzy warianty jednostek napędowych: 1,5 litra o mocy 75 KM lub 82 KM oraz 2,0 litra o mocy 112 KM. Wyposażenie samochodu było takie same jak w standardowym Polonezie. 

Polonez Coupe jak wspomniano wcześniej powstawał w bardzo małych ilościach. Pierwsza seria pojawiła się w 1981 roku, natomiast druga w 1983 roku. Wiadomo również, że prototyp nowego Poloneza został zaprojektowany już w 1975 roku we Włoszech - na zlecenie polskiego rządu. Owy model prawdopodobnie zaginął w latach 80. XX wieku na terytorium Polski. 

Mimo, że Polonez Coupe miał ciekawszą stylistykę niż przeciętny Poldek oraz lepsze właściwości jezdne to nigdy nie wszedł do masowej produkcji. Gospodarka PRL-u w latach 80. XX wieku była zbyt słaba na przyjęcie nowego wozu. Nie wiadomo również ile łącznie wyprodukowano Polonezów. Możliwe, że wytworzono 40 egzemplarzy.

 

22:52, maciekgn
Link Komentarze (32) »
bloggin.pl
zBLOGowani.pl